تحولات سیاست جنایی ایران در قلمرو مواد مخدر 1379 ـ 1289
نویسنده : رحمدل، منصور ؛
(32 صفحه – از 115 تا 146 )
خلاصه ماشینی: “در همان سال کمیسیون برنامه تصمیم مربوط به برنامه علمی کمک به زارعین خشخاش جهت تغییر کشت را به تصویب رساند و در آییننامه اجرائی و طرز مجازات متخلفین از قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک مصوب 1334 نیز استعمال مواد افیونی بدون مجوز طبی ممنوع شد و نیز پیشبینی شد که کارکنان دولت که معتاد باشند بعد از مهلت قانونی و عدم ترک اعتیاد از کار برکنار میشوند. ازاینرو ملاحظه میشود علیرغم اینکه آییننامه نمیتواند برای دادگاهی ایجاد صلاحیت نماید و در این آییننامه برای دادگاههای انقلاب ایجاد صلاحیت شده است ولی صلاحیت ایجادشده فقط محدود به سه مورد ساختن وارد کردن و یا پخش مواد مخدر بوده است و در سایر موارد باید طبق قانون تشدید مجازات و اجازه موقوفی تعقیب مرتکبین جرائم خشخاش و… 4-از جهت تمرکز فعالیتهای مربوط به مبارزه در نهادی خاص:در ماده 33 مصوبه مبارزه با مواد مخدر مصوب سال 67 پیشبینی شده بود که به منظور مبارزه با قاچاق مواد مخدر از هر قبیل و مبارزه با تولید و فروش و استعمال آنها و موارد دیگری که در این قانون ذکر شده است ستادی به ریاست نخست وزیر(بعد از اصلاحات قانون اساسی ریاست ستاد با رئیسجمهور میباشد)تشکیل و کلیه عملیات اجرائی و قضائی در این ستاد متمرکز میشود و اعضای ستاد عبارتند از نخست وزیر بهعنوان رئیس ستاد،دادستان کل کشور،وزیر کشور،وزیر اطلاعات،وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،مدیرعامل صدا و سیما،فرمانده کمیته انقلاب اسلامی، سرپرست دادگاه و دادسرای مبارزه با مواد مخدر تهران،سرپرست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی،وزیر آموزش و پرورش.”
آخرین دیدگاهها