اثر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی، عزت نفس و خودابزاری

نویسنده : وندنوروز، دکتر جواد ؛

(‎18 صفحه – از 377 تا 394 )


چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی، عزت نفس و خودابزاری دانش‌آموزان دختر مقطع اول دبیرستان‌های شهرستان تبریز است. جامعۀ مورد بررسی این پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان دختر مقطع اول دبیرستان (17-14ساله) شهرستان تبریزند و نمونه شامل یک گروه 42 نفره به عنوان گروه آزمایش و یک گروه 42نفره به عنوان گروه گواه است که به شیوۀ تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. پژوهش شامل هفت فرضیه است؛ سه فرضیۀ اصلی و چهار فرضیۀ فرعی که فرضیه‌های اصلی عبارتند از: 1- آموزش مهارت‌های زندگی موجب افزایش سلامت عمومی دانش‌آموزان دبیرستان می‌شود. 2- آموزش مهارت‌های زندگی موجب افزایش عزت نفس دانش‌آموزان دبیرستانی می‌شود. آزمون‌ها عبارتند از: سلامت عمومی گلدبرگ 28-GHQ، عزت نفس کوپراسمیت و خودابزاری A. S. A طرح این تحقیق از نوع پیش تست ـ پس تست با گروه کنترل است؛ بدین معنی که ابتدا آزمون‌های سلامت عمومی، عزت نفس و خودابزاری به عنوان پیش آزمون بین دو گروه اجرا شد که تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. سپس گروه آزمایش 16 جلسه (هر هفته یک بار به مدت 2 ساعت) در معرض آموزش قرار گرفتند. در پایان هر دو گروه مجددا مورد آزمون قرار گرفتند. سپس داده-ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغییری (MANOVA) و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج با 05/ a= نشان داد که تفاوتی معنادار بین گروه آزمایش و گروه گواه وجود دارد؛ یعنی آموزش مهارت‌های زندگی در افزایش سلامت عمومی، عزت نفس و خودابزاری تاثیر داشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code