جرم شناسی تاثیر آثار سینمایی بر اطفال و نوجوانان معارض با قانون
نویسنده : کوشا، جعفر؛ مظفری زاده، سجاد؛
(13 صفحه – از 194 تا 206 )
چکیده:
فیلمهای سینمایی و تلویزیونی را «آثار سینمایی» مینامند. امروزه همذاتپنداری (Identification) و الگوبرداری اطفال و نوجوانان از شخصیتهای سینمایی انکارناپذیر است، لذا مطالعات جرمشناختی کتابخانهای و میدانی جهت پیشگیری از جرایمی که تحت تاثیر این پدیده ارتکاب مییابد، ضرورت دارد. در تحقیقات میدانی 100 نفر متخصص علوم انسانی و 50 نفر از مددجویان کانون اصلاح و تربیت و 50 طفل و نوجوان عادی با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامههای تکمیلی با نرمافزار SPSS تحلیل و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون (Pearson Correlation Coefficient) میزان همبستگی بین جرایم اطفال و نوجوانان با برخی متغییرها نشان داده شد. نتایج حکایت میکند اطفال و نوجوانان از آثار سینمایی الگوبرداری نموده و از طریق یادگیری مشاهدهای (Observational Learnig)، یعنی یادگیری از راه مشاهده رفتار افراد دیگر و ملاحظه پیامدهای آن رفتار به رفتارهای معارض قانون مبادرت میورزند. همچنین رابطه معناداری بین تماشای آثار سینمایی و رفتارهای معارض قانون قابل مشاهده است. یادگیری رفتار مجرمانه از آثار سینمایی الزاما منتج به ارتکاب بزه نمیگردد. میزان تاثیر آثاری با «ژانر»های خانوادگی، جنایی و… بر رفتارهایی همچون سرقت وجرایم جنسی متفاوت است. ژانر (Genre) به معنی نوع، دسته به معیارهای مختلفی که به دستهبندی انواع آثار سینمایی میپردازد، اطلاق میگردد. ژانرهای جنایی بیشترین تاثیرگذاری بر اطفال و نوجوان در بروز رفتارهای مجرمانه علیه اشخاص و اموال را دارد.
آخرین دیدگاهها