حق برخورداری کودکان از هویت اجتماعی و نسبت آن با اولویت والدین در انتخاب نوع آموزش و تربیت فرزندان؟
نویسنده : نوری، سیدمسعود؛
(18 صفحه – از 65 تا 82 )
چکیده:
اين موضوع كه والدين در انتخاب نوع تربيت و آموزش كودكان خود نوعي آزادي عمل دارند و نسبت به ديگران از حق تقدم برخوردارند، موضوعي است كه اجمالاً در متون ديني، قوانين و رويههاي ملي و بينالمللي پذيرفته شده است. پرسش اصلي اين نوشتار اين است كه اگر والدين يا ديگر اولياي قانوني كودكان، از جمله كودكان مربوط به اقليتها، خواسته يا ناخواسته از اين حق سوء استفاده كنند و مثلاً شيوهاي در تربيت كودكان خويش برگزينند كه روند هويتيابي آنان را مختل كند، چه راهكارهايي براي اصلاح اين وضعيت ميتوان در نظر گرفت؟ اين نوشتار در صدد است تا مشخص كند كه بر اساس آموزههاي فقهي و تحليلهاي حقوقي و نيز تصريح پارهاي قوانين، حق اولويت والدين در انتخاب نوع و ميزان آموزش كودكانشان، حقي مطلق نبوده و به غبطه و منافع عاليه كودكان منوط و محدود است؛ اما نظر به اهميت فوقالعاده موضوع، ضروري است قانونگذار برخورد فعالتري با مسئله نموده و مقررات صريحتر و جامعتري براي تضمين حقوق كودكان وضع كند. و آثار حقوقي و اجتماعي آنها بررسي خواهد شد.
آخرین دیدگاهها