حق برخورداری کودکان از هویت اجتماعی و نسبت آن با اولویت والدین در انتخاب نوع آموزش و تربیت فرزندان؟

نویسنده : نوری، سیدمسعود؛

(‎18 صفحه – از 65 تا 82 )


چکیده:
اين موضوع ­كه والدين در انتخاب نوع تربيت و آموزش كودكان خود نوعي آزادي عمل دارند و نسبت به ديگران از حق تقدم برخوردارند، موضوعي است كه اجمالاً در متون ديني، قوانين و رويه­هاي ملي و بين­المللي پذيرفته شده است. پرسش اصلي اين نوشتار اين است كه اگر والدين يا ديگر اولياي قانوني كودكان، از جمله كودكان مربوط به اقليت­ها، خواسته يا ناخواسته از اين حق سوء استفاده كنند و مثلاً شيوه­اي در تربيت كودكان خويش برگزينند كه روند هويت­يابي آنان را مختل كند، چه راهكارهايي براي اصلاح اين وضعيت مي­توان در نظر گرفت؟ اين نوشتار در صدد است تا مشخص ­كند كه بر اساس آموزه­هاي فقهي و تحليل­هاي حقوقي و نيز تصريح پاره­اي قوانين، حق اولويت والدين در انتخاب نوع و ميزان آموزش كودكانشان، حقي مطلق نبوده و به غبطه و منافع عاليه كودكان منوط و محدود است؛ اما نظر به اهميت فوق­العاده موضوع، ضروري است قانونگذار برخورد فعال­تري با مسئله نموده و مقررات صريح­تر و جامع­تري براي تضمين حقوق كودكان وضع كند. و آثار حقوقي و اجتماعي آنها بررسي خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code