تربیت با متد خارجی


نویسنده : وحیدی، حسین؛

(‎4 صفحه – از 40 تا 43 )


خلاصه ماشینی: “نیش این حرفها چنان دل زن حسن آقا را را بدرد می‌آورد که بالاخره شوهرش را تهدید کرد که اگر فرش زیر پایش را هم فروخته است‌ باید بچه‌هایش را در دبستان«کوشش و پژوهش» بگذارد و حسن آقا هم بالاخره با قرض و قوله‌ و هزار جور این در و آندر زدن شهریه اسم‌نویسی‌ را فراهم کرد و اول شهریور دو تا بچه‌هایش رایکی را در کلاس دوم دیگری را در کلاس‌ سوم دبستان«کوشش و پژوهش»گذاشت و از همانجا بود که گرفتاری حسن آقا شروع شد و بهتر است این گرفتاری را از زبان خودش‌ بشنویم: حسن آقا میگفت:دو سه روز از اول مهرماه‌ گذشته بچه‌هایم بخانه آمدند و صورت بالابلندی‌ را که از طرف دبستان بآنها داده شده بود با خود آوردند. اول خواستم طبق‌ معمول با سیلی و مشت و دعوا حال بچه‌ها را جا بیاورم و کاسه و کوزه و مجسمه وگل آنها را توی حیاط بریزم ولی چون از زهرا خانم‌ شنیده بودم در دبستان نمونه(کوشش و پژوهش) که با متد جدید آموزش‌وپرورش اداره میشود از دعوا و کتک زدن مطلقا خبری نیست و حتی‌پدر و مادرها حق ندارند با بچه‌های خود بلند صحبت کنند و ذوق و استعداد آنها را بکشند لبمرا گزیدم و در حالیکه دلم خون شده بود و فکر داد و قال فردای صاحبخانه را می‌کردم به‌ بچه‌ها لبخند زدم و از کار مجسمه‌سازی آنها تعریف و تشویق کردم. باز هم هرقدر فکر کردم مثل قضیه خاک‌ سرخ عقلم بجائی نرسید و چون از ماجرای‌ مجسمه‌سازی چشمم ترسیده بود گوشی تلفن را برداشتم و با ناظم مدرسه مسئله طناب را در میان گذاشتم-ناظم مدرسه با هم با همان لحن‌ سابق گفت«این طنابها برای آموختن فن گره‌ زدن ببچه‌هاست»و توضیح داد که فن گره زدن‌ طناب و آموختن انواع و اقسام گره‌ها که در پیشاهنگی هم مرسوم است یکی از بهترین‌ وسیله تحریک ذوق و دقت دانش‌آموزان است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code