گارانتی و تضمین کیفیت کالا (مطالعه ی تطبیقی الگوهای موجود و راه حل های مطلوب)


نویسنده : عبدی پور فرد، ابراهیم؛

(‎32 صفحه – از 65 تا 96 )


چکیده:
از دیدگاه حقوقی، سازوکارهای گوناگونی برای تضمین کیفیـت کـالا وجـود دارد.گـام نخست ، استفاده از ظرفیت های قرارداد بیع برای تامین حقوق خریـدار و تضـمین کیفیـت مبیع و مطابقت آن با انتظارات خریدار و توسعه ضمانت اجراهای آن میباشد. از ایـن رو، نظامهای حقوقی با به کارگیری رویکرد حمایتی نسبت به بیع های مصرفکننده، معیارهای تضمین کیفیت کالا را ارتقا دادهاند و با تغییر بار اثبات، حمایت خود را از مصرفکننـده تکمیل کردهاند. سازوکار حقوقی دیگر، استفاده از تاسیس گارانتی برای تضمین کیفیت کالاست . گارانتیهای اجباری و اختیاری در هر حال الزامآورنـد و دربردارنـده تعهـدات اضافی برای فروشنده یا عرضه کننده کالا میباشند. در این پژوهش ، بـا در نظرگـرفتن دو ویژگی احتمالیبودن و مجهولبودن میـزان تعهـدات گـارانتیدهنـده، ماهیـت گـارانتی و اعتبار و نفوذ آن در سه قالب حقوقی شرط ضمن عقد، تعهد یک جانبه و قرارداد مسـتقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اسـت و در فـرض اخیـر نیـز گزینـه هـای گونـاگونی در توصیف ماهیت قراردادی گارانتی بررسی شده است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code