بررسی توانایی نظام پاسخ‌گویی دیوان محاسبات کشور از دیدگاه استفاده‌کنندگان (با رویکرد صیانت از حقوق مردم)


نویسنده : ستوده، رضا؛ پیفه، احمد؛ نویسنده مسئول : فغانی، مهدی؛

(‎32 صفحه – از 167 تا 198 )

مقاله
چکیده:
دیوان محاسبات کشور در راستای ایفای وظایف صیانت و پاسداری از بیت‌المال، نسبت به عموم مردم پاسخگو خواهد بود. به‌منظور ایفای مسئولیت پاسخ‌گویی، دیوان محاسبات کشور با لحاظ قوانین و مقررات، اطلاعات مربوط به خود را در دسترس عموم قرار خواهد داد. اصل 51 تا 55 قانون اساسی، حوزه‌های مسئولیت پاسخ‌گویی و حق قانونی شهروندان در مورد دانستن حقایق را موردتوجه قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی توانایی دیوان محاسبات کشور جهت انجام مسئولیت پاسخ‌گویی در قبال استفاده‌کنندگان با رویکرد صیانت از حقوق مردم می‌باشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن را حسابرسان، مدیران، ذی‌حسابان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند که در بخش دولتی فعالیت می‌نمایند. نمونه پژوهش بر اساس روش کوکران و با استفاده از جدول مورگان 350 نفر، و دوره زمانی پژوهش سال 1397 می‌باشد. در این پژوهش، پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته مورداستفاده قرارگرفته، که تائید روایی و پایایی آن با کسب نظر استادان و صاحب‌نظران مختلف تعیین‌شده است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده‌شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شاخص‌ها و مؤلفه‌های پاسخگویی انجام‌شده توسط دیوان محاسبات کشور از دیدگاه استفاده‌کنندگان که شامل: 1) دسترسی آزاد استفاده‌کنندگان به اطلاعات گزارش تفریغ بودجه، 2) قابل‌فهم بودن اطلاعات، 3) کامل و جامع بودن اطلاعات، 4) به‌موقع بودن اطلاعات، 5) پاسخ‌گو بودن دیوان محاسبات به‌عنوان یک دستگاه نظارتی، 6) ارائه گزارش‌های میان‌دوره‌ای و دوره‌ای به استفاده‌کنندگان، 7) قابل‌اعتماد بودن اطلاعات و 8) واضح و روشن بودن اطلاعات می‌باشد، مطلوب ارزیابی می‌گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code