اقدامات ملی در حمایت از نمودهای فرهنگ عامه
نویسنده : سلیمانی، حسن؛ مجیدیان، الهام؛
(18 صفحه – از 61 تا 78 )
چکیده:
توسعه تکنولوژی ارتباطات، استفاده تجاری از نمودهای فرهنگ عامه را به حد غیر قابل انتظاری افزایش داده است. امروزه افراد در جهان به راحتی میتوانند تولیدات مبتنی بر فرهنگ عامه را در مراکز تجاری مختلف جهان مشاهده، خریداری و تقلید نمایند؛ لذا تجاریسازی فرهنگ عامه به این نحو، نگرانیهایی فراوانی را برای کشورها و جوامع محلی به همراه داشته است و در بسیاری از موارد این گونه تجاریسازی هیچگونه نفعی برای کشورها و مردم بومی به همراه نداشته است. همه این موارد، سبب شده است که نیاز به تدوین یک سیستم حقوقی قوی در سطح ملی برای حمایت از فرهنگ عامه که کنترل بیشتری برای جوامع محلی و دولت ملی برای استفاده از نمودهای فرهنگ عامه را فراهم آورد، در میان کشورها احساس گردد. بر همین اساس، به منظور برقراری نظم و انضباط بر این فعالیتها، نهادهای قانونگذاری کشورها از مدلهای مختلف قانونگذاری برای حمایت از نمودهای فرهنگ عامه استفاده نمودهاند. در این مقاله تلاش خواهد شد، ضمن بررسی این مدلهای قانونگذاری به مطالعه قوانین و مقررات تصویب شده از سوی برخی کشورها در خصوص حمایت از نمودهای فرهنگ عامه بپردازیم.
آخرین دیدگاهها