بررسی اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش


نویسنده : حقیقی امین آبادی، روح اله؛

(‎30 صفحه – از 37 تا 66 )

مقاله
چکیده:
فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، نظام پرداخت کارکنان دستگاه‌های اجرایی را بر مبنای ارزشیابی عوامل شغل و شاغل و سایر ویژگی‌های مذکور در مواد آتی تعیین نموده است. بر اساس ماده 65 این قانون، کلیه مشاغل مشمول این قانون بر اساس عواملی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسئولیت‌ها و سطح تخصص و مهارت‌های مورد نیاز، به یکی از طبقات جدول یا جدول‌های حق‌شغل اختصاص می‌یابند و بر اساس ماده 66 این قانون، کلیه شاغلین مشمول این قانون بر اساس عواملی مانند: تحصیلات، دوره‌های آموزشی و مهارت‌ها، سنوات خدمت و تجربه از امتیاز حق‌شغل بهره‌مند می‌گردند. با فرض استقلال هر یک از عوامل حق‌شغل و شاغل، هدف این پژوهش بررسی فرض اجرای صحیح این قانون از طریق بررسی رابطه بین حق‌شغل و حق‌شاغل پرسنل آموزش و پرورش با استفاده از تحلیل حقوق 58604 نفر از نیروهای شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1392 از طریق نرم افزار Spss می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد بین حق‌شغل با میانگین 5238525 ریال و انحراف معیار 1322641 و حق‌شاغل با میانگین 2984411 ریال و انحراف معیار 788943 در سطح خطای (0. 001 sig=)، همبستگی (0. 876 r=) وجود دارد. این امر نشان می‌دهد، در سطح اطمینان بالا، رابطه مستقیم و زیاد بین این دو متغیر وجود دارد. از این‌رو، با عنایت به هدف قانونگذار مبنی بر تاثیر مستقل عوامل مذکور بر حقوق، می‌توان نتیجه گرفت هدف قانونگذار در مرحله اجرای قانون محقق نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code