قیمتگذاری تبعیضآمیز در حقوق رقابت تطبیقی
نویسنده : نوری یوشانلوئی، جعفر؛ فرخانی، هدایت؛
(30 صفحه – از 161 تا 190 )
چکیده:
تبعیض قیمت یا قیمت گذاری تبعیض آمیز یکی از رویه های ضد رقابتی است که ممکن است در بازار رخ داده و در پی آن کالا و خدمات یکسان با قیمت های متفاوت به مصرفکنندگان عرضه گردد. از آنجا که این عمل، منافی اصل رقابت منصفانه در محیط اقتصادی بوده و گاهی نیز ممکن است به شکست بازار بینجامد؛ لذا وجود مقررات تنظیمکننده از سوی دولتها در جهت پیشگیری و برخورد با آن ضروری تشخیص و برهمین اساس نیز بسیاری از کشورها مقرراتی را در این زمینه تدوین و از طریق مراجع اداری و قضائی به مرحلهی اجرا در آوردهاند؛ از جملهی این کشورها، ایالات متحده آمریکاست که قوانین مختلفی را به تصویب رسانده و الگویی برای سایر کشورها شده است. در کشور ما نیز اعمال تبعیضآمیز در همهی زمینهها از دیر باز مورد نهی قرار گرفته ولی نه تعریف کاملی از آن تاکنون ارائه شده، نه مبانی اقتصادی آن مورد تحلیل قرار گرفته و نه با آثار حقوقی آن به درستی برخورد شده است. در حالی که حجم وسیع اعمال تجاری و گسترش روز افزون بازارها در سطح جهانی موجب شیوع جلوههای مختلفی از قیمت گذاری تبعیض آمیز در ابعاد داخلی و بینالمللی شده و مطالعهی علمی آن در پرتو مقررات جاری را اجتناب ناپذیر ساخته است.
آخرین دیدگاهها