تببین بزه‌دیدگی کودکان در داستان «مدیر مدرسه» از منظر آموزه‌های بزه‌دیده‌شناسانه


نویسنده مسئول : رستمی، هادی؛ نویسنده : مولابیگی، علی؛

(‎22 صفحه – از 323 تا 344 )

چکیده:
جلال آل احمد نویسنده‌ای آشنا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر ایران، به ویژه داستان‌های کوتاه بوده و در سفرنامه‌نویسی و تک‌نگاری، هم‌چون حوزه پژوهش و ترجمه مهارت خود را نشان داده است. او در داستان‌هایش به ویژه «مدیر مدرسه»، کوشیده است واقعیت‌های زندگی اجتماعی را با نگاه انتقادی ارائه کند و در این راه واقعیت و بیان آن را فدای تصویرسازی هنری نکند. سوال اصلی تحقیق پیش‌رو آن است که آیا جلال آل احمد با توجه به نگاه ویژه‌اش به نظام آموزشی و دوران کودکی، به بزه‌دیدگی و علت‌های آن در داستان مدیر مدرسه توجه نموده است؟ با نگاه به داستان «مدیر مدرسه» با روش تحلیل محتوا مشخص می‌گردد، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیشتر خانواده‌ها ضعیف بوده و این موضوع موجب توجه کمتر آنان به کودکان شده است. جلال تأثیر این موضوع را بر بزه‌دیده شدن کودکان بارز دانسته است. او در این داستان از میان انواع بزه‌دیدگی بیشتر به بزه‌دیدگی جسمی اشاره نموده، ولی با این حال توضیح‌های کامل‌تری در خصوص بزه‌دیدگی جنسی داده است. نگاه علت‌شناسانه او موجب گردیده به توان از لحاظ بزه‌دیده‌شناسی نظری داستان مدیر مدرسه را مورد بررسی قرار داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code