تاملی بر رابطه شرکت‌های تجاری و ذی‌نفعان آنها


نویسنده : نوروزی، محمد؛

(‎31 صفحه – از 333 تا 363 )

چکیده:
امروزه، لازمه تداوم فعالیت شرکت­های خصوصی ایجاد نوعی تعادل میان منافع کسانی است که ارتباط موثری با شرکت داشته و بستر لازم برای موفقیت آن را در دراز مدت فراهم می­کنند. برخی از این ذینفعان، همانند سهامداران، کارکنان، تامین­کنندگان و مصرف­کنندگان، کلیدی بوده و مستقیما در امر تولید و سودآوری نقش دارند. برخی دیگر، همچون جامعه، محیط زیست و دولت، اگر چه ارتباطی دورتر با شرکت دارند، اما از آنجایی که تحت تاثیر قدرت اجتماعی شرکت هستند، شرکت در برابر آنها نیز مسئولیت اجتماعی داشته و موظف است که در اعمال و تصمیمات خود منافع حداقلی آنها را نیز رعایت کند. پس گریزی نیست جز آنکه در اصلاحات جدید قانون تجارت صراحتا تمامی شرکت‌های تجاری ملزم به تدوین و اجرای یک دستورالعمل راهبری شوند که در آن ذی‌نفعان شرکت به روشنی نام برده شده و راهکارهای حفظ حقوق و منافع آنان به نحوی واضح ذکر گردد.واژگان کلیدی:تعادل، تداوم، مسئولیت اجتماعی، مشارکت، موفقیت شرکت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code