تاملی بر رابطه شرکتهای تجاری و ذینفعان آنها
نویسنده : نوروزی، محمد؛
(31 صفحه – از 333 تا 363 )
چکیده:
امروزه، لازمه تداوم فعالیت شرکتهای خصوصی ایجاد نوعی تعادل میان منافع کسانی است که ارتباط موثری با شرکت داشته و بستر لازم برای موفقیت آن را در دراز مدت فراهم میکنند. برخی از این ذینفعان، همانند سهامداران، کارکنان، تامینکنندگان و مصرفکنندگان، کلیدی بوده و مستقیما در امر تولید و سودآوری نقش دارند. برخی دیگر، همچون جامعه، محیط زیست و دولت، اگر چه ارتباطی دورتر با شرکت دارند، اما از آنجایی که تحت تاثیر قدرت اجتماعی شرکت هستند، شرکت در برابر آنها نیز مسئولیت اجتماعی داشته و موظف است که در اعمال و تصمیمات خود منافع حداقلی آنها را نیز رعایت کند. پس گریزی نیست جز آنکه در اصلاحات جدید قانون تجارت صراحتا تمامی شرکتهای تجاری ملزم به تدوین و اجرای یک دستورالعمل راهبری شوند که در آن ذینفعان شرکت به روشنی نام برده شده و راهکارهای حفظ حقوق و منافع آنان به نحوی واضح ذکر گردد.واژگان کلیدی:تعادل، تداوم، مسئولیت اجتماعی، مشارکت، موفقیت شرکت.
آخرین دیدگاهها