مطالعه ی تطبیقی کارکردها و نقش قراردادی بارنامه دریایی در حقوق ایران و انگلستان


نویسنده : اربابی، مسعود؛ حاتمی پور، نوید؛

(‎23 صفحه – از 123 تا 145 )

چکیده:
امروزه بارنامه دریایی در تجارت بین الملل چهار کارکرد دارد. نخست اینکه رسید دریافت کالا توسط متصدی حمل ونقل است و وی متعهـد اسـت کـالا را در وضـعیت منـدرج در بارنامه به دارنده بارنامه تحویل بدهد. دوم اینکه با انتقال بارنامه ، حق تصرف قـانونی بـر کالای مندرج در آن به انتقال گیرنده منتقل میشود، چراکه متصدی حمل متعهـد اسـت تنها در قبال ارائه بارنامه کالا را تحویل دهد. سومین کارکرد بارنامه این اسـت کـه سـند مالکیت کالا است . مالکیت کالا زمانی منتقل میگردد که طرفین ، با انتقال بارنامه ، قصـد انتقال مالکیت کالای مندرج در آن را نیز داشته باشند. کارکرد چهارم بارنامـه ایـن اسـت که این سند دربردارنده یا دلیل یک قرارداد حمل است . تلقی بارنامه به عنوان یک دلیل برای قرارداد حمل با مقتضیات عرف و رویه تجاری مدرن سازگار نیست . امروزه بارنامه در حمـل و نقل دریایی، عملا روابط میان طرفین را تنظیم میکند بنابراین در صورت عدم شرط خـلاف توسط آنها، مفاد بارنامه را باید به عنوان آخرین توافق طرفین ، شرایط قرارداد حمل دانست .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code