مبانی حمایت از علامت تجاری از دیدگاه نظریه هزینه جست وجوی مصرف کننده


نویسنده : صادقی، محسن؛ شمشیری، صادق؛

(‎29 صفحه – از 77 تا 105 )

چکیده:
نظريه هزينه جست وجوي مصرف كننده با محور قرار دادن مصرف كننده، هدف اصلي حقوق علامت تجاري را كاهش هزينه هاي مصرف كننده در جست وجوي اطلاعات راجع به كالاي مورد نظرش مي داند. در اين مقاله سه اصل حقوقي منتج از اين نظريه شامل لزوم استفاده از علامت تجاري، حمايت از علايم متمايزكننده، و منع واگذاري آزادانه علامت تجاري مورد بررسي قرار گرفته و آثار آن ها در رويه قضايي آمريكا و ايران مطالعه شده است. در ادامه از زاويه ديد نويسندگان، تلاش شده چارچوبي منطقي براي تفسير اصول حقوقي علامت تجاري ارائه گردد. در نهايت با مطالعه نظر مخالفان اين نتيجه حاصل شد كه نظريه هزينه جست وجوي مصرف كننده با واقعيات اقتصادي علامت تجاري و روند تاريخي حمايت از علامت تجاري سازگار نيست. بهتر اين است كه حمايت از مصرف كننده به عنوان منفعت ثانوي حقوق علامت تجاري و نه هدف اصلي حقوق علامت تجاري لحاظ شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code