نقدی بر مبنا و قلمرو مسیولیت مدنی عرضه کنندگان کالا و خدمات در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب1388


نویسنده : بادینی، حسن؛

(‎44 صفحه – از 511 تا 554 )

چکیده:
در اين مقاله سعی بر آن است که تا مبنا و قلمرو و مسئوليت مدنی عرضه کنندگان کالاها و خدمات در قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 1388 در پرتو مطالعه تطبیقی در اين حوزه مورد نقد و بررسی قرار گيرد و برای رفع کاستی های اين قانون پيشنهادهایی ارائه شود. در اين راستا به اين پرسش ها پاسخ داده شده است که مسئوليت عرضه کنندگان کالاها و خدمات در قانون یاد شده برچه مبنایی استوار است و تا چه ميزان با تحولات جهانی صورت گرفته در حقوق مصرف کننده هماهنگی دارد؟ و اين که آیا عرضه کننده تنها در قبال خريدار کالا یا خدمت استفاده می کند یا زیان می بیند و آیا در زنجیره تولید و توزيع، عرضه کنندگان با يکديگر مسئوليت تضامنی دارند یا مسئوليت آنها اشتراکی است و تا چه ميزان می توان از طريق شرط عدم مسئوليت یا شرط محدود کننده مسئوليت چنين مسئوليتی را از بین برد؟نتايج تحقيق نشان می دهد که متاسفانه اين قانون نه تنها در اين زمينه ها متضمن هيچ نوآوری در نظام حقوقی نيست، بر ابهامات موجود نيز افزوده است و پرسش های زيادی را فراروی مجریان قانون و حقوق دانان قرارداده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code