قراردادهای فرانشایز از منظر حقوق رقابت اتحادیه اروپایی


نویسنده : نوروزی شمس، مشیت الله؛

(‎34 صفحه – از 507 تا 540 )

چکیده:
در الگوي تجارت مدرن قراردادهاي فرانشايز روش توزيع كالا و خدمات از طريق شبكه اعضاي آن است، اعضايي كه از يكديگر مستقل هستند اما تلاش مشترك آن ها مي توانند قدرت و كارآمدي اين شبكه را افزايش دهد. وجود شرايط و قيود محدود كننده قابل توجه در قراردادهاي فرانشايز سبب شده تا نحوه تعامل حقوق رقابت اين گونه قراردادها در اتحاديه اروپايي مورد توجه خاص حقوق دانان اين سرزمين قرار گيرد.
حقوق رقابت اروپايي در مواجهه با شرايط محدود كننده متعدد در قراردادهاي فرانشايز نظير محدوده جغرافيايي خاص براي فعاليت گيرنده فرانشايز، ممنوعيت عرصه محصولات رقيب در شعبات فرانشايز، شرط عدم رقابت با واگذاركننده فرانشايز از سوي گيرنده فرانشايز و شرويط بسياري از اين قبيل انعطاف بي سابقه اي از خود نشان داده است. اين انعطاف را مي توان در آراي ديوان دادگستري و كميسيون اروپايي و همچنين در مقررات مربوط به معافيت هاي موضوع بند 3 ماده 81 معاهده اروپايي كه توسط كميسيون اروپايي تصويب گرديده مشاهده نمود.
در بخش اول اين مقاله قراردادهاي فرانشايز به طور اجمال معرفي شده و در بخش دوم آن نيز قراردادهاي مذكور از منظر حقوق رقابت اتحاديه اروپايي مورد بررسي قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code