آموزش حقوق بشر


نویسنده : امیر ارجمند، اردشیر؛

(‎22 صفحه – از 159 تا 180 )

خلاصه ماشینی: شناسایی حقوق جدید،3تکثر و تقویت نهادها و مکانیزهای بین المللی‌ نظارتی و تضمینی‌4و ایجاد نهادهای دمکراتیک‌5همگی هنگامی واقعا مؤثر خواهند بود که فرهنگ متناسب با آن ایجاد گردیده و توسعه یابد،کلیه عوامل مذکور در فوق‌ بدون تردید به نوبه خود در ایجاد فرهنگ جهانی حقوق بشر مؤثراند اما به نظر می‌رسد آموزش حقوق بشر در این زمینه نقش اساسی و تعیین کننده دارد و بدین‌ ترتیب در میان فعالیتهای سازمان ملل متحد در جهت ترویج و حمایت از حقوق بشر، فعالیتهای آموزشی دارای اهمیت خاص می‌باشند. 14 ماده 5 کنوانسیون مبارزه با تبعیض در امر تعلیمات که در یازدهمین اجلاس‌ کنفرانس عمومی یونسکو در 1960 در پاریس تصویب شد یادآور می‌گردد که‌ دولتهای طرف این کنوانسیون اذعان دارند: «آموزش باید شکفتگی کامل شخصیت انسانی و تحکیم احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی را هدف خود قرار دهد و تفاهم و تساهل و دوستی بین کلیه ملتها و تمام گروههای نژادی یا مذهبی و همچنین بسط فعالیتهای ملل متحد برای برقراری‌ صلح را تسهیل نماید». ماده 29 کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک نیز اعلام می‌دارد: 1-کشورهای طرف کنوانسیون موافقت می‌نمایند که موارد ذیل باید جزء آموزش و پرورش کودکان باشد: الف-پیشرفت کامل شخصیت،استعداد و توانایی‌های ذهنی و جسمی‌ کودکان؛ ب-توسعه احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی و اصول مذکور در منشور سازمان ملل متحد ج-… 19 اهمیت اقدامات یونسکو در جهت آموزش حقوق بشر در اساسنامه آن مورد تأکید قرار گرفته است: «تضمین رعایت جهانی عدالت،قانون و حقوق بشر و آزادیهای بنیادین برای‌ همه بدون تفکیک از نظر نژاد و جنسیت یا زبان یا مذهب که منشور سازمان ملل متحد برای همه ملتها شناخته است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code