بخش ترجمه: قضاوتهای اخلاقی و قوانین
نویسنده : دیوید لاینز؛ مترجم : محقق داماد، سید مصطفی؛
(48 صفحه – از 231 تا 278 )
خلاصه ماشینی: اگرچه این اصل که وی مبدع آن بوده در معرض جدال و بحث قرار داشته است معذلک بسیاری از صاحبنظرانی که آنرا رد میکنند براین عقیدهاند که قبول نظریهء معیارهای عینی اخلاقی مشروط به قائل بودن به وجود ذات باری نیست. چنین استدلال کردهاند که تلقیهای اخلاقی نیز همانند سایر جنبههای فرهنگی،ممکن است به عوامل مؤثر در بقای گروه تعبیر شوند،با این تفاوت که نمیتوان آنها را فی حد ذاته مورد ارزیابی قرار داد،زیرا هر معیاری که برای ارزیابی آنها بهکار گرفته شود،درواقع،خود بازتاب ارزشهای کسب شده در جریان فرهنگپذیری خواهد بود. از این تنگنای مهلک میتوان به این وسیله اجتناب کرد که فرض کنیم دو حکم معارضی که نظریه در مقام جمع بین آنها است،درواقع،با یکدیگر منافات ندارند و احکام اخلاقی تضمنا به هنجارهای جاری در گروههای معینی دلالت دارند،به نحویکه وقتی گفته میشود عمل آلیس در سقط جنین نادرست است معنایش این است که عمل او معارض هنجارهای گروه اجتماعی خاص است،و یا زمانیکه گفته میشود عمل او نادرست نبوده معنای مراد این است که عمل وی معارض هنجارهای گروه دیگری نیست. یکی از دلایلیکه نمیتوان بهطور قاطع هیچانگاری یا نسبیگرایی را رد کرد این است که ما صرفا به ملاحظه و بررسی بعضی شکلهای نمونهء این نظریات پرداختهایم،درحالیکه اشکال دیگری از آنها ممکن است بهتر قابل تأیید و دارای نتایج معقولتر باشد و به آن حد دلایلی در تأییدشان یافت بشود که نتایج به ظاهر غیرقابل قبولشان را توجیه کند.
آخرین دیدگاهها