بررسی دیدگاه معلمان مدارس شهر فیروزآباد نسبت به عوامل سیاسی مؤثر بر میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری


نویسنده : احمدی، سعید؛ احمدی، عبدالرسول؛

(‎26 صفحه – از 13 تا 38 )

چکیده:
هدف کلی از این پژوهش «بررسی دیدگاه معلمان مدارس شهر فیروزآباد نسبت به عوامل سیاسی مؤثر بر میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است. برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای در پنج مقیاس )آگاهی سیاسی، آزادی سیاسی، رقابت سیاسی، سلامت انتخاباتی و تبلیغات( که به صورت لایکرتی درجه بندی و روایی و پایایی آن از قبل سنجیده شده بود به کار گرفته شد. جامعه آماری شامل تمامی معلمان رسمی مدارس شهر فیروزآباد در دوره های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بود و نمونه آماری به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان داد که: 1 از میان ابعاد عامل آگاهی سیاسی، آگاهی مردم از اهمیت مشارکت افراد جامعه در انتخابات بیشترین میانگین و شناخت دقیق احزاب و گروهها کمترین میزان تأثیر را بر میزان مشارکت دارد. جدول تحلیل واریانس طرحهای تکراری، نشان دهنده تفاوت معنادار بین این میانگین ها در سطح 0/0001 است. در تمامی ابعاد، عامل آزادی سیاسی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات تأثیر دارند. بیشترین تأثیر متعلق به بُعد آزادی مطبوعات و رسانه ها و کمترین تأثیر متعلق به امکان تشکیل گروههای سیاسی غیردولتی در چارچوب قانون بود. جدول تحلیل واریانس طرحهای تکراری، نشان دهنده تفاوت معنادار بین این میانگی نها در سطح 0/0001 است. در عامل رقابت سیاسی بیشترین میانگین تأثیر متعلق به نهاد سیاسی مؤثر به منظور نظارت و کنترل بر کارکرد رئیس جمهور پس از انتخاب شدن و کمترین تأثیر متعلق به عدم دخالت ارگانهای نظامی، اجرایی و نظارتی در امر انتخابات به نفع فرد و یا گروه خاص است. تفاوت بین میانگین ها در سطح 0/0001 معنادار است. تمامی ابعاد عامل سلامت انتخابات بر مشارکت مردم در انتخابات تأثیر دارند. بیشترین تأثیر متعلق به بکارگیری افراد شایسته و امین در برگزاری انتخابات و کمترین تأثیر مربوط به عدم برگزاری انتخابات صوری و تشریفاتی است. جدول تحلیل واریانس طرحهای تکراری نشان دهنده تفاوت معنادار بین این میانگین ها در سطح 0/0001 است. همه ابعاد عامل تبلیغات بر مشارکت مردم تأثیر دارند که بیشترین میزان تأثیر متعلق به حضور گسترده و مؤثر مطبوعات و جراید در معرفی کاندیداها و کمترین میزان تأثیر متعلق به برپایی جلسات و سخنرانی های سیاسی توسط کاندیداها می باشد. تفاوت بین این میانگین ها در سطح 0/0001 معنادار به دست آمد. از نظر معلمان، تبلیغات انتخاباتی بیشترین تأثیر و آزادی سیاسی کمترین تأثیر را بر میزان مشارکت مردم در انتخابات دارند. تفاوت بین این میانگین ها در سطح 0/0001 معنادار شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code