شیعه و کاتولیک؛ اندیشه های دینی


نویسنده : جیمز.ای.بیل؛ جان آلدن ویلیامز؛ مترجم : دهقانی، یونس؛

(‎7 صفحه – از 55 تا 61 )

خلاصه ماشینی: در پنج حوزه, مدل‌های حکومت گرای ارگانیک و پوپولیستی شیعه, شباهتهای مهمی وجود دارد: 1- رد مدل‌های لیبرالیستی‌ غربی و نیز مارکسیستی مشرقی از حکومت 2- تفوق مفهوم جامعه و خیر جمعی 3- ماهیت هنجاری بنیادی سیاست و نظام حقوقی مشتق از مفاهیم الهی 4- همزیستی دو حوزة قدرت شامل قدرت حکومت در مرکز و قدرت مشارکتی مردم در پیرامون 5- نگرانی فزایندة معاصر برای حقوق پایمال شده و مورد ستم قرار گرفته, چنانکه در رشد پوپولیسم در شیعه و نیز الهیات لیبرالیستی در مذهب کاتولیک مشاهده می‌‌شود. هم جامعه اسلامی و هم کاتولیکی بر وجود یک نیروی الهی که خالق و محرک اول است, تأکید دارند, نظام قانونی که فعالیت سیاسی انسان را هدایت و رهبری می‌‌کند, ریشه‌های الهی دارد. با مفروض گرفتن اولویت خیر جمعی, اجتماعی و امت و این حقیقت که قانون بشری که بر طبق آن این جامعه سازمان یافته است از یک نظام برتر قانونی (قانون الهی) _ سرمنشأ گرفته است, این نتیجه گرفته می‌‌شود که دیدگاه سیاسی هم مدل حکومت‌گرای ارگانیک و هم مدل پوپولیستی شیعی, بر تمرکز قدرت دولت تأکید می‌‌کنند. حضور بی‌واسطه فقها و مجتهدین در حکومت شیعی مدل بسیار قوی‌تری از قدرت پوپولیستی را در شیعه نسبت به مذهب کاتولیک ایجاد می‌‌کند, جایی که کلیسا با تنوع عظیمی از نظام‌های سیاسی همزیستی دارد. » نظام‌های سیاسی الهیات لیبرالیستی ملهم از مذهب کاتولیک و پوپولیستی شیعه, برمبنای منبع قدرتمند مشروعیت الهی که همه شؤون انسانی را در بر می‌‌گیرد و در یک چارچوب قانونی کار می‌‌کند تا اولویتهای جامعه را ترقی دهد, یک اختیار و شرافت را برای فرد فرد انسان‌ها و نیز توده‌های مردم قائل هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code