مقدمه ای برای جهانی شدن


نویسنده : کیانی، داود؛

(‎8 صفحه – از 28 تا 35 )

خلاصه ماشینی: “مولانا در خصوص این که رسانه ها صرفا” کار کرد ( جهانی سازی ) ندارند ، و بلکه می شود از آنها به عنوان ابزاری در جهت مبارزه با روندهای همداستان با فرآیند جهانی شدن نیز استفاده نمود ، بار دیگر مورد ایران را مثال می زند ؛ وی در خصوص نقش رسانه ها در پیروزی انقلاب اسلامی در ایران معتقد است : ” رسانه های کوچک ( نوارهای ضبط صوت ، ویدیویی ، زیراکس و تلفن ) که خارج از کنترل رژیم بودند ، ابزار مهمی برای برقراری ارتباط با انقلابیون محسوب می شدند . کوتاه سخن آن که ، اگر چه عمده رسانه های بین المللی (سکولار ) به شکل منسجم و یکپارچه حرکت خود را در جهت مستعد سازی کشورهای جهان سوم برای پذیرش فرآیند جهانی شدن آغاز نموده اند ، اما هستند رسانه هایی که ضمن مقابله با این فرآیند بر حفظ یکپارچگی فرهنگ بومی تأکید می ورزند . طرفداران این دیدگاه که به توانایی عوامل اقتصادی در ایجاد رشد و پیشرفت در جوامع در حال توسعه بسیار خوشبینانه می نگرند ، بر این باور هستند که جهانی شدن اقتصادهای ملی ـ از راه گسترش فن آوری و انتقال آن به کشورهای در حال توسعه ، انتقال سریع منابع مالی و تلاش شرکتهای فراملیتی برای توسعه سهم بازارهای خود ـ این دولتها را با چنان قدرتی روبرو خواهد ساخت که به راحتی می توانند در برابر تمامی فشارهای سوق داده شده به سوی واگرایی مقاومت کنند و آنها را از میان بردارند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code