نگاه نهج البلاغه به نظریه تصمیم
نویسنده : نجف زاده تربتی، محمد؛
(14 صفحه – از 22 تا 35 )
خلاصه ماشینی: “زیربناهای فکری و فلسفی نظریه سایمون برگرفته از مکتب «پوزیتویسم منطقی» است، لذا در این مقاله ضمن توجه لازم به آموزههای این مکتب، نشان داده شده است که عناصر اصلی نظریه رفتار اداری سایمون از دیدگاه نهج البلاغه تأیید نمیشود. «جفری ففر»، بر اساس «مطالعات سایمون و مارچ»،مدلی از تئوریهای سازمانی ارائه داد، که در آن ائتلافهای قدرت،برای حفظ منافع شخصی اعضای ائتلاف، شکل میگیرد و مواردی مانند هدف گذاری و کنترل سازمانی نیز، در راستای همین منافع صورت میپذیرد (رابینز، 1377، ص 440) (نگاره شماره 2: پارهای از تفاوتهای میان رویکردهای کلاسیک و نئوکلاسیک با نظریه رفتار اداری)نظریه رفتار اداریرویکرد نئوکلاسیکرویکرد کلاسیکعناوینانسان اداری ـ انسان تصمیم گیرندهانسان احساسیسازمان رسمیساختار سازمانینفوذ سازمانیانسان اقتصادیتعریف از انسان سازمانیهدف رسمی ـ هدف بقاء ـ اهداف چندگانههدف بقاءهدف رسمی ـ سازمانیهدفعقلانیت محدودهیجانات و انفعالاتعقلانیت کاملعقلانیترفتاری ـ توصیفیرفتاری ـ توصیفیبایدی ـ هنجارینوع مدلکارمند عملیاتیروابط انسانیسازمان و وظیفهکانون توجه رفتار اداری سایمون یک نظریه عقلایی است، اما همانگونه که خود سایمون تأکید میکند، عقلانیت مورد نظر او متمایز از عقلانیت اقتصادی و عقلانیت منعکس در نظریات کلاسیک مدیریت است. تنها به چند کتاب که توسط وی به تنهایی و یا با همکاری دیگران به نگارش درآمده است اشاره میکنیم: Organization H uman Problem Solving The New Science of Management Decision Administrative Behavior P ublic Administration Models of Bo unded Rationality Models of Discovery Models of Tho ught Models of My Life Models of Man 4- logical Positivism 5ـ قرآن کریم: شوری،43 6-Rational Approach 7-Bo unded Rationality Approach 8-Int uitive Approach 9-Recognition – and – Retrieval Process 10-Implicit Favorite Approach 11-Logical Positivism 12-Epistemology 13-Anthropology 14-Ontology 15-Deontology 16ـ میتوان به عنوان نمونه به خطبههای 88، 138، 148، 182، 190 و 192 و نامههای 31 و 69 نهج البلاغه اشاره از نسخه معجم المفهرس مراجعه کرد.
آخرین دیدگاهها