متعة الطلاق؛ پژوهشی تفسیری و فقهی

نویسنده : مهریزی، مهدی؛ ‏

(20 صفحه – از 65 تا 84)

خلاصه ماشینی: “متعة الطلاق؛1پژوهشی تفسیری و فقهی *مهدی مهریزی *استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کیده {IBمتعه الطلاق در آیات و روایات ما مطرح شده و مفسران و فقیهان هر دو بهبررسی آن پرداخته‌اند و گروهی وجوب آن را مختص طلاقی دانسته‌اند کهپیش از مواقعه باشد و مهریه نیز تعیین نشده باشد و گروهی دیگر آن را درتمام صور طلاق واجب دانسته‌اند. براساس مطالب پیش گفته،محل نزاع در این است که آیا متعة الطلاق تنها دریک صورت بر مرد الزامی است؛یعنی آنجا که در عقد،مهریه تعیین نشده ونزدیکی هم صورت نگرفته یا اینکه این تکلیفی عام و جدا از مهریه می‌باشد و درتمامی صور چهارگانۀ طلاق بر عهدۀ مرد است؟ اینک پس از روشن شدن صورت مسئله،این مقاله را در سه بخش ادامهمی‌دهیم:در بخش نخست نمونه‌ای از دیدگاه مشهور مفسران و فقیهان به همراهاستدلال آنها گزارش می‌شود. همچنین در ذیل آیۀ 241 بقره نوشته است: زیرا نزد ما متعه واجب نیست مگر برای زنی که مهریه برایش تعیین نشده و با اوزفاف صورت نگرفته است(همان:280). و در ذیل آیۀ 49 سورۀ احزاب می‌نویسد: آیۀ{/فمتعوهن/}را برخی گفته‌اند اختصاص به مفوضه دارد،یعنی زنی که برایشمهریه تعیین نشده اگر پیش از زفاف طلاق داده شود پرداخت متعه واجب است. 5. امام باقر علیه السلام فرمود:حق متعه برای زنان واجب است خواه زفاف صورتگرفته باشد یا نه و این متاع باید پیش از جدایی پرداخت شود(حر عاملی،1414،312/21،ح 1).”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code