آثار مثبت و منفی حرکت اخباریان
نویسنده : جهانگیری، محسن؛
(20 صفحه – از 85 تا 104)
خلاصه ماشینی: “یکی از محققان دربارۀ مقایسۀ آثار اصولی بعد از عصر اخباریگری جدید ازلحاظ تعداد با آثاری که در ادوار گذشته در این دانش تألیف شده است،میگوید: به یقین میتوانیم تحقیقات اصولی این دوره را-مخصوصا تحقیقاتی که در یکقرن اخیر،یعنی از زمان شیخ انصاری تاکنون،انجام گرفته است-با مجموع تحقیقاتاصولی گذشته،یعنی تحقیقاتی که در حدود یازده قرن انجام گرفته است،مقایسهکنیم و در این صورت بدون شک چه از لحاظ کم و چه از لحاظ کیف،ترجیح باتحقیقات این دوره است(گرجی،1375:323). این نگاه به مقولۀ اجماع که از زمان شیخطوسی رحمه الله تا زمان شیخ انصاری و از زمان او تاکنون در کتب فقهی استدلالی امامیهبه عنوان یکی یا تنها دلیل از ادلۀ اثبات حکم معرفی شده است،تا حدود زیادیمعطوف به اشکال و ایراد اساسی بر اجماع است که اخباریان جدید مطرح ساختند. فاصله گرفتن از اصول فقه مقارن گرچه در مبحث قبل و در ارتباط با خدمات اخباریان جدید،زمینهسازی آنان برایپالایش مباحث اصولی شیعه از عناصر وارداتی از اهل سنت معرفی شد-و این سخندر جای خود سخن درستی است-این پالایش در حدی که اصول شیعه و معتقداتاصولی از آنچه عناصر وارداتی از اهل سنت مینامیم،تفکیک شود،برای این امرکافی بود؛به گونهای که محقق اصولی وقتی در آثار اصولی شیعه مینگرد،علاوه&%02714HVEG027G% بر به دست آوردن نظریههای شیعه در اصول،از آرای غیر شیعه هم در کنار آرایشیعه مطلع شود تا در مقام مقایسه بتواند صحیح را از سقیم جدا سازد.”
آخرین دیدگاهها