حکمت فلسفی مصداقی از حکمت در قرآن و حدیث

نویسنده : فیاض صابری، عزیزالله؛

‏(14 صفحه – از 49 تا 62)

چکیده:

ابتدا معنای حکمت در لغت،قرآن و تفاسیر،حدیث و اصطلاح حکما،سپس اقسام حکمت:حکمت مشاء،اشراق و متعالی بررسی شده است.رابطة حکمت و کلام و همچنین حکمت و دین بحث بعدی این مقاله را تشکیل می‌دهد.نتیجة این بحث آن است که سعادت حقیقی یا منشأ سعادت حقیقی انسان فلسفه،یعنی شناخت صحیح الهیات است یا شناخت الهیات دخالت تام در آن دارد؛زیرا سعادت حقیقی انسان یا فعلی شدن کمالات نظری و عملی است و یا بر فعلی شدن آنها مترتب است.در هر صورت،شناخت مسائل الهی سبب خوشی،آرامش و راحتی حقیقی همیشگی انسان است که مطلوب همه انسانهاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code