بررسی ماهیتی ایجاب و قبول های الکترونیکی با نگاهی به کنوانسیون بیع بین المللی

نویسنده مسئول : سعیدی، دکتر فیصل ؛ نویسنده : باران زهی، نسترن ؛

(‎42 صفحه – از 49 تا 90 )


چکیده:
آنچه در باب معاملات و به ویژه در انعقاد عقود ضروری است اعلام اراده متعاملین می‌باشد و صرفا هر روشی که عرفا موجب هدایت انشا باشد می‌تواند به عنوان اعلام اراده در معاملات مورد استفاده قرار گیرد» همچنین بر مبنای اصل حاکمیت اراده» قصد انشایی طرفین به وجود آورنده عقد در عالم اعتبار است» اما برای تاثیر آن شرایطی لازم است. بر همین اساس باید گفت که ایجاب و قبول بیانگر قصد طرفین می‌باشد و باعث هدایت انشایی عقد می‌باشد حتی در عالم الکترونیک که ویژگیای‌های خاصی نسبت به دیگر فضاها دارد. تجارت الکترونیک منجر به چالش‌های متعددی در حقوق سنتی حاکم بر قراردادهای کاغذی شده که شامل به طوری که صلاحیت قضایی» اعتبار» تشکیل» تعدیل» تصدیق» صحت پیام و عدم انکار می گردد. این تحلیل و تطبیق به بررسی جزئیات مبحث ایجاب و قبول که یکی از مباحث متعدد داخل در تجارت الکترونیک می‌پردازد. هرچند انعقادقرارداددرفضای‌مجازی‌نباید مشابه با انعقاد آن در دنیای‌واقعی باشد و نباید از این لحاظ تفاوت عمده‌ای بین این دو فضا وجودداشته باشد» ولی حقیقت آن است که هم این مسئله به تبیین دارد و هم تفاوت‌هایی بین آن دو در برخی موارد مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code