معناشناسی ثابت /متغیر، نص /رأی در سیاست شرعی

نویسنده : شاکری گلپایگانی، طوبی ؛

(‎4 صفحه – از 5 تا 8 )


خلاصه ماشینی: “جریان سد باب اجتهاد و تقلیل­گرایی فقه سیاسی به تمایلات و حمایت حاکمیت از آن مرتبط است که روح اجتهاد آزاد مبتنی بر عقلانیت را که به گفتمان و جدل شیعی ـ سنی در فروع فقهی می­انجامید و _____________ 1ـ اهل سنت از موارد و زمینه­های اعمال رأی امام به مصالح مرسله اشاره می­کنند؛ یعنی مصالحی که نفیا و اثباتا در خصوص آنها نص شرعی وجود ندارد. در دهه­های اخیر تلاش عالمان اهل سنت جهت گشوده شدن باب اجتهاد و نفی تئوری تقلید از یک سو و ایجاد حکومت اسلامی ـ شیعی در ایران از سوی دیگر، زمینه­های علمی ـ عملی است که خاستگاه­های تقلیل­گرایی در فقه اسلامی را نفی و معنا شناختی نو و روش­شناسی متفاوتی را در عملیات اجتهاد و استنباط حکم ایجاب می­کند و در نهایت به نفی تحلیل غیر سیستمی از فروع فقهی در حقوق اسلامی می­انجامد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code