حق کودک به آموزش در نظام بین المللی حقوق بشر


نویسنده : انصاری، باقر؛

(‎32 صفحه – از 115 تا 146 )


چکیده:
حق کودک به آموزش در منابع بین المللی متعددی همچون اعلامیه جهـانی منشـور بـین المللـی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کنوانسیون حقوق کودک پیش بینی شده است . در این اسناد و تفاسیر مربوط به آنها، از اهداف آمـوزش، وظـایف دولـت در تحقق حق آموزش و حقوق و وظایف والدین در قبال حق کـودک بـه آمـوزش سـخن بـه میان آمده است . حق آموزش جزء حقـوق فـردی، اجتمـاعی و جمعـی شناسـایی شـده اسـت . تعهدات ناشی از آن نیز حسب مورد بر عهده دولت ، والدین و جامعه جهانی قرار گرفتـه اسـت . در عین حال، والدین و دولـت مکلـف شـدهانـد در تصـمیمات و اقـدامات خـود، منـافع عالیـه کودک را مورد توجه قرار دهند. این حقوق و الزامات گوناگون که در نظام بین المللی حقـوق بشر در مورد حق آموزش پیش بینی شده، باعث شـده اسـت حـق آمـوزش بـه یکـی از حقـوق غامض و مناقشه آمیز درآید. از این رو، این مقاله ، مـوازین بـین المللـی نـاظر بـر حـق مـذکور و چالش های موجود درباره آن را تبیین میکند. بدین منظور، نخست تعریف آمـوزش و ماهیـت حقوقی حق آموزش، سپس محتوای این حق و جایگاه دولت ، والدین و معلم در تعیین محتوا و سرانجام، مدیریت و اجرای حق مذکور مطالعه شده است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code