معیار مطلوب طبقه‌بندی صلاحیت‌های اداری


نویسنده : ملکی، مسلم؛ هاشمی، دکتر سید محمد؛

(‎10 صفحه – از 67 تا 76 )

چکیده:
با توجه به کارآمدی و گستردگی اعمال اداری وجوه فردی و اجتماعی زندگی افراد را در بر می گیرد به همین دلیل برای جلوگیری از اعمال زیان آور اداره لازم گردید تا در جهت عدالت اجتماعی طبقه بندی مطلوبی از صلاحیت اداری ارایه گردد که بر اساس اقتضائات و ظرفیت وقایع تصمیم منتاسب را اخذ نماید. در نوشتار حاضر سعی نمودیم ابتدا خود صلاحیت اداری که شامل صلاحیت تکلیفی و صلاحیت اختیاری است را مفهوم شناسی نماییم سپس معیارهای متفاوتی مانند قانون، واقعیت، کنترل، وجه مطلوب، اطلاعات، تفسیر و لفظ که سبب تمییز صلاحیت تکلیفی از اختیاری می شود و همچنین مواردی که سبب تقارن اختیار و تکلیف می گردد که از آن به وضعیت خاکستری یاد شده است بیان گردد. در ادامه الگوهایی از طبقه بندی صلاحیت در برخی از نظام های حقوقی مانند فرانسه، انگلیس، آلمان، ایران ارایه شده است. گاهی در بعضی از کشورها و نوشته ها قایل بعد سومی برای صلاحیت می باشند و به گمان آن ها این دسته از صلاحیت ها که شامل شبه تکلیفی و شبه-اختیاری و تکلیفی نسبی و اختیاری نسبی بوده را در طیف جداگانه ای قرار داده اند اما این دسثه از صلاحیت هاای نسبی در محدوده دو بعد اصلی تکلیف محض و اختیار محض در نوسان استء لذا در نوشتار حاضر سعی نموده ایم بر اساس مربع معناشناسی در زبان شناسی الگوه مطلوب از طبقه بندی صلاحیت اداری ارایه شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code