آسیبشناسی کارکرد مراجع سیاستگذار و تصمیمگیر در حوزۀ آموزش عالی
نویسنده : جلالی، محمد؛ قنبری، کیومرث؛
(20 صفحه – از 273 تا 292 )
چکیده:
یکی از شرطهای مهم بقای جوامع در جهان امروز، توسعه علمی است که نشانگر جایگاه ویژه آموزش عالی در هر کشور است. دانشگاهها در صورتی میتوانند نقش موتور محرک و توسعهساز خود را به درستی ایفا کنند که همراه با تغییرات لحظهای علم و دانش، انعطافپذیر و هوشمند عمل کنند. از معظلاتی که مانع پویایی توسعه علمی کشور ایران است، میتوان از مقررات دست-وپاگیر اداری، مالی، آموزشی، تحقیقاتی و استخدامی کنونی نام برد؛ که متاثر از تعدد مراکز تصمیمگیری و وجود متولیان متعدد است.
یکی از مشکلات اساسی موجود این است که در حوزه آموزش عالی مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیری درونقوهای و فراقوهای متعددی تصمیمگیری میکنند که وظایف و تکالیف آنها با هم، همپوشانی دارد؛ در نتیجه یکی از راهحلهای برون رفت از این معضل بزرگ این است که از تعارض و همپوشانی وظایف مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیری در این حوزه جلوگیری شود. سوال اساسی تحقیق حاضر بر محور راهکارهای همپوشانی و تعارض تکالیف مراجع مهم تصمیمگیری استوار است.
در این جستار، جایگاه و قلمرو مصوبات این نهادها نیز در سلسله مراتب قواعد حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و از این منظر در خصوص ماهیت مصوبات مراجع مورد اشاره از حیث سیاستگذاری، قانون یا مقررهگذاری، به ملاحضات حقوقی قابل تأملی اشاره میشود.
آخرین دیدگاهها