مطالعه تطبیقی وظایف، اختیارات و تعهدات بازرسان کار در حقوق کار ایران با معیارهای بین المللی کار


نویسنده : هاشمی، سیدمحمد؛ حاجیوند، علی؛

(‎30 صفحه – از 27 تا 56 )

چکیده:
از آنجايي که نظام بازرسي کار وظيفه و مسووليتي دولتي است، ضرورت ايجاب مي کند که بازرسان کار از کارمندان رسمي واجد شرايط بخش دولتي باشند، و به موجب معيارهاي بين المللي و قوانين مقررات ملي آنان داراي وظايف مهم اجرايي، نظارتي، ارشادي، اصلاحي، سياستگذاري و پيشگيرانه هستند. از اين رو، به منظور اجراي اين وظايف در سطح کارگاه ها مي بايست علاوه بر دارا بودن حقوق و اختيارات مشخص، از ثبات و استقلال شغلي در نظام اداري برخوردار بوده تا وظايف و اختيارات قانوني حود را بي طرفانه و فارغ از هر گونه فشارهاي ناروايي که خارج از نظام اداري اعمال مي شود، به نحو شايسته اي به منظور صيانت از نيروي انساني، منابع اقتصادي و محيط زيست کار که امروزه از عناصر مهم توسعه پايدار به شمار مي آيند، انجام دهند، بنابراين، بازرسان کار، به عنوان نماينده گان دولت در دنياي کار، داراي حقوق و اختيارات قانوني مهمي هستند که اجراي آنها، شالوده و اساس اقتدار بازرسان و نظام بازرسي کار را تشکيل مي دهد. در برابر اين حقوق و اختيارات، تعهداتي نيز بر عهده بازرسان قرار مي گيرد که عبارتند از: رعايت اصل بي طرفي در فرآيند بازرسي ها، حفظ اسرار شغلي مربوط به کار فرمايان، عدم افشاي خاستگاه شکايات و حفظ صلاحيت هاي فردي و شغلي

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code