سینمای سیاسی و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران پس از 11 سپتامبر


نویسنده : الهی، الهیار؛ سلطانلو، عباس؛ سلطانی، علیرضا؛

(‎20 صفحه – از 103 تا 122 )

چکیده:
سينماي سياسي هاليوود به عنوان قطب برنامه سازي تصويري آمريكا، مجموعه اي از شركت هاي سودآور آمريكايي است كه از آغازين سال هاي ظهور صنعت سينما، در دهكده هاليوود به توليد فيلم هاي سينمايي پرداختند، اما به مرور زمان نام آن معادل تمامي صنعت سينماي آمريكا گرديد. هاليوود همواره ابزاري آسان در دست حکومت ها و دولت هاي مختلف روي کار آمده در آمريکا بوده است تا آنان خواسته ها، ديدگاه ها و مواضع خود را به طور آشکار يا اغلب غيرآشکار به ديگران انتقال دهند. در پاسخ به اين سوال که؛ سينماي سياسي هاليوود چه جايگاهي در سياست خارجي آمريکا در قبال ايران پس از حادثه 11 سپتامبر داشته است؟ بايد گفت: پس از يازده سپتامبر، سينماگران هاليوودي تحت تاثير جهت گيري هاي سياست خارجي آمريکا با مراجعه به گذشته، حوادث و جريانات بعد از شکل گيري انقلاب اسلامي را دست مايه کار خود قرار دادند و با وارونه جلوه دادن واقعيت، درصدد ارائه چهره اي منفي و ترسناک از جمهوري اسلامي نزد افکار عمومي جهانيان برآمده اند. بر اين اساس، در قالب پروژه ايران هراسي، در سال هاي پس از يازده سپتامبر شاهد برجسته تر شدن تصوير ايران و ايراني در رسانه هاي غرب و به طور خاص در سينماي هاليوود بوده ايم. پس از 11 سپتامبر، موضوعاتي چون وقوع انقلاب اسلامي، مساله گروگانگيري، حملات تروريستي يازده سپتامبر، حقوق بشر، انرژي هسته اي، دين، فرهنگ، جهاد، زنان ايراني، حوادث 88 و … سوژه هاي اصلي فيلم هاي بي شمار ضدايراني هاليوود مانند آرگو، سيريانا، بدون دخترم هرگز، نفوذي، اسکندر، 300، مريم، تصادف، خانه اي از شن و مه، رز قرمز، گلاب و …، در راستاي اهداف سياست خارجي آمريکا قرار گرفتند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code