شیوههای مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در تلویزیون
نویسنده : انصاری، دکتر باقر؛ هاشمیان، منیژه؛
(21 صفحه – از 33 تا 53 )
چکیده:
کودکان موجوداتی صادق، زودباور و بسیار آسیبپذیر هستند. همین ویژگیها آنها را به یکی از بهترین طعمههای تبلیغات تجاری تبدیل کرده است. کودکان علاوه بر قدرت خریدی که از درآمدهای توجیبی خود دارند تا حد زیادی بر خریدهای خانوادهها نیز تأثیرگذار هستند. به علاوه بازار آینده یک محصول را تأمین میکنند. این قابلیت باعث شده است بازار فروش کالاها و خدمات به کودکان، یکی از پرفروشترین بازارها محسوب شود و در نتیجه کودکان به طور بیرویه مخاطب تبلیغات تجاری قرار گیرند. برای حمایت از کودکان در برابر آثار سوء ناشی از این تبلیغات، پرسش این است که چه شیوههایی برای مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان وجود دارد؟ به عبارت دیگر چه کسی و با چه مکانیسمی باید به مقرراتگذاری در زمینه تبلیغات تجاری خطاب به کودکان بپردازد؟ صنعت تبلیغات؟ دولت؟ یا هر دو؟ از این گزینههای سهگانه به خودمقرراتگذاری، مقرراتگذاری دولتی و مقرراتگذاری مشترک یاد میشود. این مقاله شیوههای مذکور را در کشورهای مختلف مطالعه و در پرتو نتایج ناشی از این مطالعه وضعیت مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در ایران را بررسی میکند.
آخرین دیدگاهها