علائم تجاری غیرسنتی


نویسنده : صادقی، سوره؛

(‎17 صفحه – از 567 تا 583 )

خلاصه ماشینی: عمـلا هرگونـه نماد و علامتی که بتواند موجب تمایز کالایی از کالای دیگـر شـود مـی توانـد بـه عنـوان علامـت تجاری آن شرکت یا واحد تولیدی عمل کند، لیکن برای ثبت علامت و اطلاع قانونی به سایر رقبا در این خصوص که علامت انتخابی یک تولیدکننده چیست ، علامت باید قابلیـت ثبـت و ضـبط و نگهداری را در اداره ای که مسؤول ثبت علائم است ، داشته باشد و در قوانین بـسیاری از کـشورها بدین منظور، مقرر شده که علامت ، لازم است به صورت بصری (قابل دیدن) ارائه شود ١؛ از طرف دیگر برای ثبت یک علامت ، خصوصیاتی بایـد احـراز شـود کـه کنوانـسیون پـاریس تعیـین ایـن ١. ١-٥-١- فرانسه و اتحادیه اروپا حقوق فرانسه و اتحادیه اروپا هر دو، ظاهر کالا و بسته بندی آن را به عنوان علائـم تـصویری کـه میتوانند یک علامت تجاری را تشکیل دهد، میشمارند؛ با این حال ، علائم سه بعدی نه تنها باید با معیارهای موجود برای ثبت علائم سنتی مطابقت داشته باشند، بلکه ملزومات قانونی دیگری هم برای ثبت اینگونه علائم وجود دارد. در ماده ٢ این معاهده به صـراحت بیان شده که علائم تجاری میتوانند «هرگونه » علامت قابل ثبت در کشور طرف عضو باشـد، ایـن در حالی است که در عهدنامه حقوق علائم تجاری ٨، تنها علائم «قابل رؤیت » مورد حمایت بودند؛ بدین ترتیب در معاهده سنگاپور با طرح علائم غیرسنتی ٩، چنین تلاش شده که با پیوستن هر چـه بیشتر کشورها به این معاهده ، اینگونه علائم رواج بیشتری یابند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code