رابطه باورهای غیر منطقی ، منبع مهارگری با نگرش به بزهکاری در دانش‌آموزان دبیرستانی


نویسنده : کریمی، فاطمه؛ نیکوی، الیاس؛ نیکخواه فشکچه، لیلا؛ آسوده نالکیاشهری، زهرا؛ بابائی خوبده، مریم؛

(‎21 صفحه – از 223 تا 243 )

چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای غیر منطقی، منبع مهارگری و نگرش به بزهکاری در دانش آموزان دبیرستانی است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. 379 دانش آموز به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­ی باورهای غیر منطقی جونز، منبع مهارگری نوویکی-استریکلند و نگرش به رفتارهای بزهکارانه فضلی پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش همبستگی پیرسون، آزمون هم­خطی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج نشان داد بین باورهای غیرمنطقی و منبع مهارگری بیرونی با گرایش مثبت به بزهکاری رابطه مثبت معنادار وجود دارد (p<0/01) و بین منبع مهارگری درونی یا گرایش مثبت به بزهکاری رابطه منفی معنادار وجود دارد (p<0/01) . نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه باورهاي غيرمنطقي و منابع مهارگري مي­توانند 12 درصد از واريانس نگرش مثبت به بزهكاري را پيش­بيني نمايند. نتايج تحيق حاضر دلالت بر اهميت متغيرهاي روانشناختي باورهاي غير منطقي و منبع مهارگري در گرايش مثبت به بزهكاري دارد، كه آموزش صحيح مولفه­هاي سلامت روان و اجرايي آزمون­هاي غربالگري و پايش سلامت رواني دانش آموزان، بايد بيشتر مورد توجه مسئولين سلامت روان در مدارس قرار گيرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code