تدوین مدل برای رتبه بندی شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران
نویسنده : مدنی محمدی، حمید؛
(18 صفحه – از 65 تا 82 )
چکیده:
رتبهبندی شرکتهای مختلف در صنایع مختلف میتواند آیینه تمام نمایی از وضعیت شرکتهای مختلف نسبت به رقبای خود به شمار آید و نقاط قوت و ضعف درونی و نیز نقاط فرصت و تهدید بیرونی شرکتها را مشخص نماید. ولیکن مسئلهای که حائز اهمیت است مدل رتبهبندی، معیارها و تکنیک ریاضی مناسب جهت رتبهبندی میباشد. با توجه به اهمیت و نقش شرکتهای کارگزاری بر آن شدیم تا طی یک تحقیق میدانی به بررسی عملکرد این شرکتها بپردازیم. با هدف اینکه بتوانیم مدلی برای رتبهبندی این شرکتها طراحی کنیم، لذا در ابتدا به تعریف معیارها و ضوابطی جهت ارزیابی عملکرد این شرکتها با استفاده از نظر خبرگان این رشته و خود شرکتهای کارگزاری پرداختیم؛ سپس در قالب پرسشنامه در طی یک دوره مالی از این شرکتها خواسته شد با پاسخگویی به سئوالات، میزان اهمیت هر معیار را نیز در ستون دوم ذکر نمایند. آنچه نتایج تحقیق نشان میدهد اینست که مؤلفههایی نظیر مؤلفههای مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، توسعه و نوآوری، نیروی انسانی و مدیریت در رتبهبندی این شرکتها مؤثرند؛ مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد اینست که هیچ اولویتی در این مؤلفهها وجود ندارد و آمارهایی که بعضا توسط سازمان در یک زمینه یا مؤلفههای خاص جهت رتبهبندی این شرکتها به کار میرود چندان قابل قضاوت نیست؛ این تحقیق گامی در جهت ارائه یک معیار برای سرمایهگذاران جهت انتخاب نماینده بهتر جهت سرمایهگذاری میباشد.
آخرین دیدگاهها