نظام دلیل در مقرارت کیفری جدید

نویسنده : همتی، محسن ؛

(‎14 صفحه – از 61 تا 74 )


چکیده:
قوانین کشور ما (ماهوی و شکلی) در خصوص نحوه تحصیل دلیل از سیستم دلایل قانونی پیروی کرده اند اما به شرحی که خواهد آمد در امور کیفری سیستم دلایل معنوی )اخلاقی( مورد قبول قرار گرفته است در فقه اسلامی از طرفی علم قاضی و یقین او معتبر شناخته شده و این علم و یقین از هر طریقی که حاصل شود معتبر است و برای صدور رای کافی میباشد، بنابراین سیستم دلایل معنوی نفی نشده است. از طرفی دیگر ارزش معین و از قبل تعیین شده ای به شهادت شهود داده شده و قاضی اگر علم به خلاف آن نداشته باشد مکلف به تبعیت از آن است مانند مواردی که بینه )دو شاهد، چهار شاهد( مثبت دعوی مطرح گردیده است. با توجه به این مطالب و نیز اینکه جرایم تعزیری طیف و سیعی از جرایم را تشکیل میدهند و از تنوع برخوردارند برای مبارزه برای مبارزه با آنها و اثبات این گونه جرایم باید از انواع مختلف ادله اثبات استفاده نمود و کمتر محدودیتی در این زمینه وجود دارد و تنها محدودیت آن تحصیل ادله از طریق مشروع و قانونی با قابلیت استناد و اثبات می باشد، که در مباحث پیش رو به این موارد پرداخته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code