مسئولیت مدنی کارکنان بانک ها در ایران

نویسنده : اشراق آباد شاپوری، سعید ؛

(‎18 صفحه – از 11 تا 28 )


چکیده:
بانک ها از مهمترین نهادهای بازار پولی و مالی کشور می باشند که به ارائه انواع خدمات بانکی و پولی به مشتریان در قالب مجموعه قراردادها میپردازند. نقش کارمندان بانک در ارائه این خدمات بسیار برجسته بوده و اعمال کارمندان ناشی از ترک فعل و یا عدم رعایت قوانین باعث مسئولیت مدنی میشود لذا لازم است در حوزههای الزامات قانونی و خدمات بانکی، بانکداری الکترونیکی و شرکتهای بخش خصوصی طرف قرارداد بانک با روش تحلیل محتوی این مسئولیت بررسی و ترسیم شود. تعهد بانک در مقابل مشتریان تعهد به نتیجه بوده و صرف اثبات خسارت ناشی از عملیات بانکداری برای مسئولیت بانک کافی میباشد و باید خسارت وارده به فرد زیان دیده جبران شود ولی در انجام امور حاکمیتی، بانکها مسئولیتی بعهده نخواهند داشت. در بانکداری الکترونیک ادله اثبات دعوا در اختیار بانک بوده و باید اطمینان حاصل نمود که تراکنشها بطور متعارف در سیستم رایانه انجام شده است. بانک میتواند طبق قواعد مسئولیت مدنی در صورت اثبات تقصیر کارمند، برای مطالبه خسارت به او رجوع نماید. همچنین بانک میتواند برای کاهش ریسک ناشی از تقصیر کارمندان و یا نقص در وسایل اداری مربوطه از پوششهای بیمهای استفاده نماید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code