اخلاق و آداب تجارت در نهج البلاغه

نویسنده : ذاکری، محمد ؛

(‎18 صفحه – از 175 تا 192 )


چکیده:
“کسب و تجارت”موضوعی است که در همه جوامع بشری بوده و هست و قبل از آنکه یک موضوع تشریعی باشد یک امر تکوینی، انسانی و بشری بوده و ادیان آسمانی بویژه اسلام در راستای اهمیّت آن به کمک بشر شتافته، و به نظم و نسق دادن آن پرداخته. در نهجالبلاغه و دیگر مجموعه های حدیثی، مطالب بسیار ارزشمند و دقیقی در خصوص تجارت و کاسبی به چشم میخورد. پیامبر اسلام (ص) خود به تجارت و بازرگانی توجه داشته و در دوره جوانی با عموی خود ابوطالب به سفرهای تجاری میرفته، سپس عامل تجاری خدیجه شد تا جائی که امانتداری و خوش رفتاری او در تجارت، باعث توجه بیشتر خدیجه به او شد که همین امر هم مسبب ازدواج آن دو گردید. و پس از بعثت هم، خدیجه تمام ثروت و دارایی خود را در راه اسلام هزینه نمود و باعث شکوفایی آن گردید. بدون تردید، تجارت و بازرگانی نقش عمدهای در شکوفایی و رونق اقتصادی یک جامعه داشته، از همین روست که تجارت، در همه زمان ها، مظهر فعالیت های اقتصادی بوده و تجّار و بازرگانان صالح و پایبند به اخلاق و ارزش ها به عنوان طبقه ارزشمند و تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه به حساب آمده اند. در این مقاله تلاش شده به موضوع اخلاق و آداب “تجارت و بازرگانی” از نگاه نهج البلاغه پرداخته شود و سیری در کلام امام علی (ع) در رابطه با این موضوع داشته باشیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code