شبهات بازدارنده از اجرای حدود

نویسنده : موسوی، مهوش ؛

(‎34 صفحه – از 115 تا 148 )


چکیده:
یکی از اصول کلی برای اجرای حدوداصل لزوم اجرای حد میباشد یعنی اگرکسی مرتکب جرمی شود با توجه به شرایطی که قانون تعیین کرده است باید حد را بر او جاری کرد. روایتی ازامام صادق که موکد این اصل است ایشان فرمودند: درکتاب حضرت علی (ع) آمده است که ایشان با شلاق یا نصف آن یا بعض آن حد را اجرا می کردند و اگر خدمتکاری پیش او میآوردند که هرچند درکی نداشت حدی ازحدود الهی را تعطیل نمی کرد، به اوگفته شد چگونه شلاق میزد؟ فرمود: شلاق را از وسط یا ثلث آن به دست می گرفت و براساس سن به او شلاق میزد و هرگزحدی ازحدود الهی را باطل نمیکرد ازموارد دیگری که باید دراجرای حدبه آن اشاره کرد این است که حدود الهی باید سریعا اجرا شود وتاخیر در اجرای حد جایز نیست که باز هم از حضرت علی (ع) سفارش شده است که میفرمود:{لیس فی الحدودنظرساعة} یعنی در اجرای حد تاخیر روا نیست و آخرین عاملی که در اجرای حد جایز نیست عبارتست ازشفاعت وکفالت. مسالة شبهه در همهی ابواب فقه از جمله باب نکاح کاربرد دارد و در اسلام تحت عنوان قاعده درء مطرح بوده است. از آنجا که شبهه در نکاح دارای آثار مهمی است و از سوی دیگر تقریب مذاهب خمسه جهت وحدت مسلمین جایگاه ویژهای در فقه دارد، لذا به بررسی احکام شبهه در حدود از دیدگاه مذاهب امامیه و حنفیه پرداخته می شود. با توجه به تقسیم شبهه در حدود اعم از اینکه شبهه ی حکمیه یا موضوعیه باشد و با بررسی احکام شبهه در آراء این دو مذهب این نتیجه به دست آمد که شبهه در کدام یک از این مجازات ها جاری است؛ مستلزم بررسی اقوال فقهی معتبر امامیه می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code