پاسخی به مسئله ی شر
نویسنده : امانی، نیره ؛
(7 صفحه – از 187 تا 193 )
چکیده:
در فلسفه دینی«کفر ذاتی»به عنوان شاخه ای از فلسفه تعریف می شود که سعی دارد اثبات کند باورهای بنیادین موحدان (کسانی که یه وجود خدای یگانه معتقدند) نادرست است [ 1]. یکی از حساسترین وجدی ترین براهینی که اقامه کرده پرداختن به مسئله ی شر است. برهان شر مدعی است نمی توان پذیرفت که خدایی خیر و قادر « کفرذاتی » مطلق وجود داشته باشد و این همه در دو رنج در عالم را امکان دهد. فیلسوف معروف دیوید هیوم 2 در گفتگو پرسش های دیرین اپیکورها 4 هنوز هم بی پاسخ باقی مانده » : پیرامون دین ذاتی 3 این موضوع را به وضوح بیان می کند است. آیا خدا خواهان بازداری از شر هست اما توان آن را ندارد؟ در این صورت او قادر مطلق نیست. آیا او توان بازداری از شر را دارد اما نمی خواهد؟ در این صورت او خیر خواه مطلق نیست. آیا هم توانمند و هم خواهان است؟ پس چرا شر وجود دارد؟ ( 2). بی تردید مسئله شر یکی از موانع مهم عقلانی است که یک مسلمان یا موحد باید برای اعتقاد به وجود خدا (یا متقاعد ساختن دیگران) بر آن فایق آید. مسئله شر به دو صورت مسئله ی باطنی شر 5 و مسئله ظاهری شر 6 طرح می گردد. مسئله ی باطنی شر به عنوان برهانی اقامه می شود که مسلمان به دلیل اعتقادش به اسلام تسلیم قضایای آن است. مسئله ی ظاهری شر به عنوان برهانی اقامه می شود که مسلمان تسلیم قضایای آن نبوده اما می تواند دلایل مناسبی برای اعتقاد به صحت قضایا داشته باشد.
آخرین دیدگاهها