بررسی و مقایسه مقدمه واجب و سد ذرایع

نویسنده : پیرارشقی، علی ؛

(‎10 صفحه – از 43 تا 52 )


چکیده:
سیر تاریخی سد ذرایع مانند مصالح مرسله به نیمه قرن دوم هجری بازگشت دارد و اندیشمندان بر این نظریه اند نخستین کسی که آن را به عنوان منبع شناخت معرفی کرده است مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) و سپس برخی از فقهاء و اندیشمندان آن زمان در این جهت از او پیروی نموده اند و در نتیجه سد در فقه شیعه و اهل سنّت « مقدمه حرام » و « سد ذرایع » . ذرایع و فتح ذرایع به عنوان منبع اجتهاد گسترش یافت تفاوت زیادی دارد؛ در فقه اهل سنت، سد ذرایع را معمولا در جایی بکار می برند که مورد « مقدمه حرام » با بحث چیزی است که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد، مانند حجیت علم قاضی یا زیارت قبور در فقه اهل « سد ذرائع » در فقه شیعه با قاعده « مقدمه واجب » برای زنان و امثال آن. به نظر نگارنده اصل سنت از لحاظ شروط و نتیجه دارای قواعد یکسان می باشند بنابراین در این مقاله، سعی بر این است که دو قاعده مذکور مورد مقایسه تطبیقی قرار گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code