مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید
نویسنده : هوشمند، حسین ؛
(29 صفحه – از 171 تا 199 )
چکیده:
روابط ساده عرضهکننده و مصرفکننده در قدیم، امروزه بهدلیل تنوع، پیچیدگی و استفاده از فناوریهای جدید تغییر یافته و افراد مختلفی میان تولیدکننده و مصرفکننده بهعنوان واسطه، دلّال یا توزیعکننده قرار گرفتهاند؛ بهگونهای که امروزه مصرفکنندگان برخلاف قدیم نوعاً تولیدکنندهها را نمیشناسند و با مداخله دولتها در این روابط، شاخه «حقوق مصرف» ایجاد شده است. در این زمینه پرسش این است که چنانچه بر اثر عیب یک کالا خسارتی به مصرفکننده وارد شود، ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ مدنی ﻋﺮﺿﻪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮐﺎﻻﻫﺎ ﺑﺮ ﮐﺪام ﻣﺒنای مسئولیت مدنی اﺳﺘﻮار اﺳﺖ؟ آیﺎ ﻋﺮﺿﻪﮐﻨﻨﺪه فقط در ﻗﺒﺎل ﺧﺮیﺪار ﮐﺎﻻ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ دارد یﺎ وی در قبال مصرفکننده یا دیگر افرادی نیز که از ناحیه کالا آسیب میبینند، مکلف به جبران خسارت است؟ در این نوشتار ضمن بررسی مبانی مختلف طرحشده در خصوص موضوع، تمایل قانونگذار ایران به پذیرش مسئولیت محض مطابق مواد 2 و 18 قانون حمایت از مصرفکننده استنتاج شده است. خریدار کالای معیوب علاوه بر ضمانت اجرای اعمال خیار عیب یا ارش میتواند به مسئولیت قهری عرضهکننده نیز برای جبران خسارات خود استناد نماید. اما با توجه به نقص قانون سایر زیاندیدگان راهی جهت جبران خسارت جز از طریق قواعد عمومی مسئولیت مدنی و استناد به مواد قانون مسئولیت مدنی و مواد مربوط به اتلاف و تسبیب ندارند.
آخرین دیدگاهها