حمایت نظام حقوق مالکیت فکری از حقوق بازیباز کنشگر در بازیهای رایانهای
نویسنده : زاهدی، مهدی ؛ شریفزاده، شیرین ؛
(23 صفحه – از 97 تا 119 )
چکیده:
ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﻨﺎوری دﯾﺠﯿﺘﺎل ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪی ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. اﻣﺮوزه ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای ﯾﮑﯽ از ﻣﺤﺒﻮبﺗﺮﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪﻫﺎ در رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل اﺳﺖ.اﯾﻦ ﺑﺎزیﻫﺎ در اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﯾﮏ ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻄﺮح ﺷﺪ اﻣﺎ در ﮐﻮﺗﺎهﺗﺮﯾﻦ زﻣﺎن ﺑﻪ رﺳﺎﻧﻪای ﻟﺬتﺑﺨﺶ، آﻣﻮزﺷﯽ، ﮐﺎرﺑﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮای ﺗﻤﺎم ﺳﻨﯿﻦ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮔﺸﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﯾﺪه ﺗﺎ اﺳﺘﻘﺒﺎل ﺑﺎزار ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮای ورود اﯾﻦ ﺑﺎزیﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﺮﺧﻪ ﺗﺠﺎرت اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿﺪا ﻧﻤﺎﯾﺪ و ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎ اﻧﺘﻈﺎر ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﻓﮑﺮی از اﯾﻦ ﺑﺎزیﻫﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﯾﺎﺑﺪ.ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﻓﮑﺮی از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻈﺎم ﺛﺒﺖ اﺧﺘﺮاﻋﺎت، ﻋﻼﯾﻢ ﺗﺠﺎری، اﺳﺮارﺗﺠﺎری و ﺣﻘﻮق ﮐﭙﯽراﯾﺖ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای ﻣﯽﭘﺮدازد. ﺑﺎ اﯾﻦﺣﺎل ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺧﺼﯿﺼﻪ ذاﺗﯽ و ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻪﻓﺮد ﺧﻮد ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﻬﻤﯽ روﺑﺮوﺳﺖ زﯾﺮا در ﺑﺮﺧﯽ از ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای، ﺑﺎزیﺑﺎز در ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺑﺎزی ﻧﻘﺶ دارد . ﻣﺸﺎرﮐﺖ او ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺑﺎزی ﺑﺮای ﻫﺮ ﺑﺎزیﺑﺎز ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺘﻔﺎوت از ﺑﺎزیﺑﺎز دﯾﮕﺮ ﺑﺎﺷﺪ و اﯾﺪه ﻫﺎی او در اﺟﺮای ﺑﺎزی ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﯾﺎ ارﺗﻘﺎی اﺛﺮ اوﻟﯿﻪ ﮔﺮدد. در ﭼﻨﯿﻦ وﺿﻌﯿﺘﯽ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪه ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻧﻘﺶ ﮐﺎرﺑﺮ ﯾﺎ ﺑﺎزیﺑﺎز ﮐﻨﺶﮔﺮ را ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺑﺠﺎی ﺧﺎﻟﻖ ﺑﺎزی ﻣﯽﻧﺸﯿﻨﺪ و اﺛﺮ ﺟﺪﯾﺪ ﯾﺎ ارﺗﻘﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪای را اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﻓﮑﺮی را ﺟﻠﺐ ﻧﻤﺎﯾﺪ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﮐﻮﺷﺶ دارد ﺿﻤﻦ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻮارد ﻣﺼﺮف ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ، اﺑﻌﺎد و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺑﺎزیﺑﺎز ﮐﻨﺸﮕﺮ در ﺣﻘﻮق ﮐﭙﯽراﯾﺖ را ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار دﻫﺪ.
آخرین دیدگاهها