مسئولیت متصدی حمل و نقل ترکیبی

نویسنده : تقی زاده، ابراهیم ؛

(‎26 صفحه – از 51 تا 76 )


چکیده:
در سال 1980 «کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حمل و نقل ترکیبی کالا» به تصویب رسید. هدف از وضع این کنوانسیون، امکان حمل و نقل بین المللی کالا از مبدا تا مقصد با وسایل حمل و نقل گوناگون و تحت نظام حقوقی واحد و مسئولیت شخص واحد و بر اساس سند حمل واحد بود. مطابق مقررات این کنوانسیون، به صرف اینکه زیان دیده وقوع ضرر به کالا را ثابت نماید، متصدی حمل و نقل، مسئول فرض شده است، لکن حداکثر میزان خسارات معین شده است، اما سقف تعیین شده در کنوانسیون، در موارد خاصی رعایت نخواهد شد. با این وجود متصدی حمل و نقل با ارائه دلایل، در موارد تصریح شده درکنوانسیون می تواند ادعای معافیت از مسئولیت را داشته باشد. واحد محاسبه میزان مسئولیت متصدی حمل و نقل، یک واحد پول بین المللی تحت عنوان SDR یا حق برداشت ویژه است که از ارزهای کشورهای متعددی تشکیل شده است. سیر تاریخی مقررات حمل و نقل، اقسام سیستم مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل، ماهیت و مبنای مسئولیت، دوره زمانی مسئولیت و حدود مسئولیت از جمله موضوعات مورد بررسی در این مقاله است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code