فرآیند و الزامات حقوقی تهیه و تصویب قوانین برنامهی توسعه؛ مطالعه ی موردی لایحه ی برنامه ی ششم
فرآیند و الزامات حقوقی تهیه و تصویب قوانین برنامهی توسعه؛ مطالعه ی موردی لایحه ی برنامه ی ششم
نویسنده : نیکونهاد، حامد ؛ موسوی، سیده نگار ؛
(24 صفحه – از 23 تا 46 )
چکیده:
رویکرد دولت یازدهم در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه و واکنش نمایندگان مجلس به آن،عاملی برای توجه بیشترحقوقدانان به ماهیت حقوقی برنامههای توسعه و نقطه عطفی برای بازنگری در مبانی قانونی و رویهای قوانین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور شد. با توجه به محتوای موضوعی لوایح برنامه توسعه که دربردارنده برنامههای میانمدت و بلندمدتی در موضوعات و زمینههای متعددی همچون اقتصاد کلان، نظام اداری،کشاورزی، آموزش عمومی، بیمه اجتماعی و غیر اینها هستند، تهیه و تصویب این لوایح مستلزم هماهنگی قوا در انجام وظایف خود در این حوزه است. طبق رویه جاری،برنامه توسعه باید مطابق با سیاستهایی باشد که رهبر پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب و ابلاغ میکند.سپس محتوای لایحه در دولت با محوریت سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و تنظیم میشود و در آخر قوه مقننه مسئول بررسی لایحه و تصویب آن است. در این مقاله تلاش شد با شیوه تحلیل رویهای به اختلاف پیشآمده میان دولت و مجلس در جریان تصویب برنامه ششم توسعه،همچون پروندهای حقوقی نگریسته شود و با رویکردی تحلیلی به دلایل نمایندگان مجلس به عنوان خواهان پرونده و مستندات دولتمردان به مثابه خوانده پرداخته شود و از این رهگذر در این پرسش تامل شد که فرآیند تهیه و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه از منظر حقوقی چگونه ارزیابی میشود؟ تحلیل رویهای چالش پیشآمده و توجه به دیدگاه موافقان و مخالفان و تلقی دولت از برنامهنویسی و غور در اسناد و منابع حقوقی گویای آن است که اگرچه اقدام دولت با رویه مستقر اصطکاک داشته است، ولی ظرفیتهای موجود در اصول 43، 126 و 134 قانون اساسی، توجیه حقوقی اقدامات دولت را فراهم میکند.
آخرین دیدگاهها