بی حسی موضعی یا کلی پیش از اجرای حد

نویسنده : ملکوتی فر، ولی الله ؛

(‎4 صفحه – از 12 تا 15 )


خلاصه ماشینی: “ملکوتی‌فر در ابتدا این موضوع به ذهن خطور می‌کند که آیامسئله بی‌حسی موضعی یا کلی بدن در زمان پیامبر(ص)و ائمه اطهار(ع)ممکن بوده تا از طرف بزرگان دین دستوری بر جواز یا عدم‌جواز آن قبل از اجرای حد یا قصاص صادر شده باشد یا نه؟یا این مسئله و ده‌ها مسئله دیگر بر اثر پیشرفت علم مطرح می‌شود؟ ظاهرا این مسئله در آن زمان یا اصلا مطرح نبوده یا حداقل به سادگی امروز نبوده است. سپس به این حدیث استناد می‌کند: «کما روی عن رسول(ص):”انه انی بسوط جدید فلم یضرب به و اتی بسوط خلق فلم یضرب به و اتی بسوط و سیط قد رکب به فضرب به»:به هنگام اجرای حد زنا بر مرد محصن این‌که فقها با لصراحه فتوا داده‌اند که اگر دست سارق شل باشد نباید دست چپ او را قطع کنند،مؤید دیگری است بر این‌که بی‌حس کردن دست قبل از اجرای حد سرقت جایز است عمده‌ترین خطوط و محورهای حرکت‌های فردی و اجتماعی جامعه اسلامی در فقه اسلام ترسیم شده و منابع چهارگانه(کتاب،سنت، عقل،اجماع)ابزارهایی برای شناخت این محورها و خطوطند تازیانه نوآوردند. عمده‌ترین خطوط و محورهای حرکت‌های فردی و اجتماعی جامعه اسلامی در فقه اسلام ترسیم شده و منابع چهارگانه(کتاب،سنت، عقل،اجماع)ابزارهایی برای شناخت این محورها و خطوطند؛اما علی رغم این‌که دین اسلام آخرین و کامل‌ترین ادیان است،تعیین تکلیف برای هر مورد خاص و استنباط حکم مشخص آن چیزی نیست که در آغاز،قابل تدارک و پیش‌بینی باشد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code