ترجمه: نظریه حق

مترجم : شایان، علی ؛ نویسنده : آلون هارل ؛

(‎44 صفحه – از 137 تا 180 )


خلاصه ماشینی: “این مسأله بدین معنا نیست که‌ نظریهء حق به هیچ روی مفاد هنجارین ندارد،بلکه بدین معناست که چنین نظریه‌ای‌ باید نقش حق‌ها را در نظریه‌های اخلاقی و سیاسی مختلف تبیین کند. در حالی‌که نظریهء گزینش با تأکید بر لزوم کنشگر بودن حق‌دارندگان(و از این‌رو انکار جایگاه حق‌دارنده برای کودکان و اشخاص واقع در اغماء)بسیار محدود است،نظریهء منفعت تمام عیار ساده‌65در نسبت دادن حق‌ها به موجودهایی که منافع آنان ارزش غایی‌ ندارند بسیار گشاده دست است. این دیدگاه«جنبهء پویای حق‌ها»یعنی توان ذاتی آنها را برای‌ ایجاد تکلیف‌های جدید یا تکلیف‌دارندگان جدید( Raz 1986:171 )و نیز قابلیت ذاتی‌ حق‌ها را برای حفظ هویت خود حتی هنگامی که تکلیف‌ها و تکلیف‌دارندگان برای‌ هم‌ساز شدن با شرایط جدید تغییر می‌یابند تبیین می‌کند. چرا باید نوعی دوپارگی میان دلایل توجیه‌کنندهء حمایتت از بیان و دلایل توجیه‌کنندهء اثبات حق بیان آزاد ترسیم کرد و چرا دلایل اخیر باید چنین اهمیتی در گفتمان‌ سیاسی داشته باشند؟دوم،طرفداران فروکاست‌گری باید دلایل برخورد نایکسان با فعالیت‌ها118را تبیین کنند:چرا فقط برخی از فعالیت‌ها(برای نمونه،بیان)و نه همهء فعالیت‌های ارتقاءدهندهء خود-رهبی مورد حمایت قرار می‌گیرند. اگر،برای نمونه، بیان فقط بدین دلیل مورد حمایت قرار می‌گیرد که برای خود-رهبری مناسب است، در آن صورت احتمالا این حمایت باید به هر فعالیتی که به اندازهء بیان ارتقاءدهندهء خود-رهبری است نیز داده شود(مشروط بر آنکه حمایت از این فعالیت‌ها با دیگر هدف‌های ارزش‌مند در تضاد قرار نگیرد). بخش عمده‌ای از گفتمان بین‌المللی دربارهء حق‌ها بر این‌ فرض مبتنی است که باوجود اختلافی بنیادین در این‌باره که افراد چه حق‌هایی‌ دارند و چگونه باید آنها را با دیگر ارزش‌های مهم به حالت تعادل درآورند،هر جامعهء شایسته از حق‌های معینی حمایت می‌کند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code