اهمیت و نقش روانشناسی در دادگاه اطفال و کانونهای اصلاح و تربیت

نویسنده : محمدی، عطاءالله ؛

(‎10 صفحه – از 101 تا 110 )


خلاصه ماشینی: “اهمیت و نقش روان‌شناسی در دادگاه اطفال و کانونهای‌ اصلاح و تربیت عطاء الله محمدی روان‌شناسی کانون اصلاح و تربیت تهران مقدمه: اگر بپذیریم که کودکان استثنایی به آن دسته از افراد گفته می‌شود که در مقایسه با همسالان خود از نظر ذهنی و هوشی،رفتاری و هیجانی،میزان سازگاری و سلامت جسمی‌ از هنجار فاصله معنی‌اری دارند،در این صورت کودکان و نوجوانان بزهکار را می‌توان‌ استثنایی محسوب کرد. نکته دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد این است که تعدادی‌ از این افراد دچار نقایص ذهنی هستند که از یک سو مسؤولیت کیفری آنها را زیر سؤال‌ می‌برد و از دیگرسو نمی‌توان آنان را در کانون اصلاح و تربیت نگهداری کرد. نتیجه‌گیری و پیشنهادها: تجربه کوتاه همکاری واحد روان‌شناسی و برخی شعب دادگاه اطفال نشان می‌دهد، چنانچه کارشناسانی در جریان محاکمه کودکان و نوجوانان به‌طور عام(چه عادی و چه‌ استثنایی)به‌عنوان آنچه قانون از آن به‌عنوان«اهل خبره»نام برده است شرکت نمایند، حقوق اطفال به میزان زیادی رعایت خواهد شد و مجازات مناسبی باتوجه به شرایط کودک و مسؤولیت نسبی یا در شرایط رفع مسؤولیت کیفری،اتخاذ خواهد شد. در شرایط فعلی که کودکان به باز داشتگاههای بزرگسالان انتقال می‌یابند و با متهمین‌ و مجرمین بزرگسال در یک مکان نگهداری می‌شوند،نیروی پلیس با این اطفال همچون‌ بزرگسالان رفتار کرده و با همان روش برای آنها پرونده تشکیل می‌دهد و به روش‌ بزرگسالان به دادگاه و یا کانونهای اصلاح و تربیت اعزام می‌شود،در دادگاهی محاکمه‌ می‌شوند که از متهمین و مجرمین بزرگسال تفکیک نشده است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code