تحلیل کارکرد توافق عدم رقابت در روابط تجاری
نویسنده : رهبری، ابراهیم ؛ کاظمی آهوئی، نجمه ؛
(29 صفحه – از 127 تا 155 )
چکیده:
حفاظت از منافع در تعاملات تجاری، دغدغه اشخاص و بنگاهها بوده و آنها کوشیدهاند از ابزارهای گوناگونی که در اختیار دارند برای این منظور بهره گیرند. توافق یا شرط عدم رقابت از وسایل کارآمدی تلقی میشود که با توجه به کارکرد خاص آن در بازداری سایرین از انجام فعالیتهای تجاری مشابه به خصوص در غیاب مقررات قانونی صریح، میتواند طیف متنوعی از منافع تجاری از جمله اسرار تجاری، شهرت تجاری، فهرست مشتریان، آموزشهای ارائه شده به مستخدمین، مهارتهای خاص و منحصر به فرد مستخدمین، و علائم و اسامی تجاری را در مناسبات تجاری مختلف تحت حمایت قرار دهد. این مقاله در صدد آن است که، ضمن اشارهای اجمالی به مفهوم توافق عدم رقابت، با مطالعۀ موازین قانونی، آراء حقوقدانان و آخرین آراء قضایی در نظامهای حقوقی مختلف، به تحلیل ابعاد کارکردی آن در حمایت از منافع مشروع قانونی در تعاملات تجاری پرداخته و نشان دهد که، به رغم دیدگاه رایج، با لحاظ قابلیتهای ویژه و مقاصد توافق عدم رقابت، نباید گسترۀ کارکرد آن را به منافع یا روابطی خاص محدود نمود.
آخرین دیدگاهها